- Zatrudniony przeze mnie barman często narażony jest na agresywne zachowania klientów. Pewnego razu został nawet przez jednego z nich uderzony w twarz, a podchmieleni klienci to już niemal codzienność. Często zwraca mi na to uwagę i skarży się na klientów. Chce, abym w barze zagwarantował mu większe bezpieczeństwo. Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom pewne minimum ochrony przed agresywnymi zachowaniami klientów? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Zapewnienie pracownikowi bezpieczeństwa oraz poszanowania godności i innych dóbr osobistych należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Wynika to z wielu przepisów kodeksu pracy, w szczególności z art. 11 i art. 94 pkt 4 k.p. oraz działu X o bezpieczeństwie i higienie pracy. Dodatkowo ochronę tę wzmacnia art. 94 k.p., który przewiduje obowiązek przeciwdziałania mobbingowi w środowisku pracy.
Przepisy te jednoznacznie wskazują na to, że szef musi podejmować działania zapobiegające aktom przemocy i agresji w środowisku pracy oraz naruszaniu dóbr osobistych pracowników. I ma to robić niezależnie od tego, czy ich sprawcami są inni zatrudnieni, czy osoby trzecie (np. klienci).
Wykonywanie niektórych rodzajów prac czy zawodów nierozłącznie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem narażenia pracownika na akty agresji. Aby je ograniczyć lub wyeliminować, nie zawsze wystarczy nawet najlepsze przygotowanie zawodowe pracownika czy odpowiednie jego przeszkolenie. Zawód pracownika czytelnika z pewnością należy do tych, przy wykonywaniu których aktów agresji, a czasami nawet przemocy nie da się wykluczyć. Można je jednak ograniczyć, stosując np. odpowiedni monitoring czy ustalając procedury postępowania w razie zagrożenia (np. zawiadomienie policji lub ochrony). Pracownik musi jednak znać te procedury.
Ochrona środowiska pracy przed aktami przemocy należy do elementarnych obowiązków szefa. Nie może on umywać rąk i samemu pracownikowi pozostawiać rozwiązywanie takich problemów. Szeroko rozumiane bezpieczeństwo w środowisku pracy to materia wielu unijnych dyrektyw. O wadze, jaką w UE przywiązuje się do tych zagadnień, przekonuje też "autonomiczne porozumienie ramowe dotyczące prześladowania i przemocy w pracy" (nr 14/12/2006) zawarte w ubiegłym roku przez europejskich partnerów społecznych.