[b]Odpowiada Katarzyna Dulewicz, partner CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta:[/b]
Pracodawca, przeprowadzając kontrolę w miejscu pracy, musi poinformować pracowników o zasadach i celu monitorowania. Szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli powinien uregulować w regulaminie pracy lub w innym dokumencie, np. polityce przeprowadzania kontroli.
Należy pamiętać, że przeprowadzana kontrola musi być adekwatna do celu, który pracodawca zamierza osiągnąć. Oznacza to, że pracodawca powinien móc obiektywnie uzasadnić, dlaczego chce nagrywać lub podsłuchiwać rozmowy pracowników.
Kontrola billingów rozmów telefonicznych prowadzonych przez pracowników z telefonów służbowych jest dopuszczalna. Jednak konieczne jest, aby pracownicy zostali powiadomieni o takiej formie monitorowania sposobu używania przez nich telefonów.
Telefon służbowy stanowi własność pracodawcy, a rozmowy prowadzone przez pracownika z użyciem tego telefonu mają zwykle charakter służbowy. W tym zakresie pracownik działa w imieniu i na rzecz pracodawcy, wykonując zlecone obowiązki służbowe. Z tych właśnie powodów pracodawca ma uzasadniony interes, żeby dokonywać przeglądania billingów rozmów swoich pracowników.
Niezależnie od tego pracodawca powinien jasno ustalić zasady korzystania z telefonów do celów prywatnych.
Odrębnym sposobem kontroli pracowników jest podsłuchiwanie przez pracodawcę rozmów telefonicznych prowadzonych z telefonów służbowych. Poinformowanie pracowników o tym fakcie nie jest wystarczające, bowiem podsłuchiwanie rozmów może wkraczać w sferę prywatną pracownika.
Dlatego [b]pracodawca musi uzyskać zgodę pracownika na dokonywanie podsłuchu lub nagrywanie jego rozmów telefonicznych. Najlepiej, gdy zgoda jest wyrażona na piśmie[/b], co może się w przyszłości przydać pracodawcy w celach dowodowych.
Niezależnie od tego pracodawca powinien również poinformować o fakcie podsłuchiwania rozmówcę pracownika. Może to zrobić poprzez odtworzenie odpowiedniej informacji na początku każdego połączenia telefonicznego.
Jak wspomniałam, kontrola musi być adekwatna do celu, który pracodawca chce osiągnąć. Dlatego, moim zdaniem, [b]nie w każdej działalności pracodawca będzie mógł podsłuchiwać i nagrywać rozmowy pracowników[/b].