Chodzi o beneficjentów korzystających ze środków europejskich, którzy nie dość, że otrzymane pieniądze wykorzystali w sposób niezgodny z przeznaczeniem, to jeszcze nie zwrócili ich w terminie. Podmioty te, i to zarówno osoby fizyczne jak i przedsiębiorcy, mogą zgodnie z art. 207 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link] zostać wykluczone z możliwości otrzymania środków. Ich rejestr będzie prowadził minister finansów.On też w rozporządzeniu, którego projekt trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych, określi sposób i tryb wpisywania i udzielania informacji z rejestru.
MF zaproponowało, by w rejestrze znalazły się nie tylko dane o podmiocie wykluczonym (w przypadku osoby fizycznej jej imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego, PESEL, NIP oraz REGON, jeśli prowadzi działalność gospodarczą), ale i o okolicznościach wykluczenia (m. in. o przyczynach oraz o dniu przewidywanego zakończenia wykluczenia).
Co ważne, informacje z rejestru będą udostępniane instytucjom zarządzającym, pośredniczącym, wdrażającym oraz instytucji certyfikującej na pisemny wniosek skierowany do ministra finansów. Ten będzie miał siedem dni roboczych, licząc od dnia otrzymania wniosku, na udzielenie informacji.
Projekt przewiduje też wykreślenie wpisu po upływie okresu wykluczenia. Powiadamiane o tym będą podmiot wykluczony i zainteresowana instytucja w ciągu 14 dni od usunięcia wpisu z rejestru.