Pytanie:
Czy pracownik może odmówić podpisania zwolnienia dyscyplinarnego?
Odpowiedź:
Rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy na podstawie art. 52 Kodeksu pracy (tzw. zwolnienie dyscyplinarne) następuje wskutek złożenia jednostronnego oświadczenia woli pracodawcy i nie wymaga tożsamego oświadczenia pracownika ani jego zgody, której zazwyczaj nie ma.
Do tej czynności stosuje się, na podstawie art. 300 Kodeksu pracy, art. 61 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią” (vide wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 1984 r., sygn. akt I PRN 111/84 OSNCP 1985 z. 4 poz. 57). Podpis pracownika pod zwolnieniem nie jest warunkiem skuteczności złożenia wobec pracownika oświadczenia o wcześniejszym rozwiązaniu stosunku pracy, ale jest dowodem złożenia takiego oświadczenia przez pracodawcę oraz zapoznania się pracownika z treścią dokumentu.
CZYTAJ TEŻ: Zwolnienie dyscyplinarne – jakie są konsekwencje?
Może się zdarzyć, że pracownik odmówi podpisania zwolnienia dyscyplinarnego. W takiej sytuacji należy uznać, że doszło do rozwiązania umowy o pracę, bowiem pracownik mógł się zapoznać z treścią wypowiedzenia, to jest miał taką możliwość. W wyroku z 16 kwietnia 1995 r., sygn. akt I PRN 2/95, Sąd Najwyższy stwierdził, że oświadczenie woli zakładu pracy o rozwiązaniu umowy o pracę (bez wypowiedzenia) jest złożone pracownikowi z chwilą, gdy doszło do niego w taki sposób, że mógł zapoznać się z jego treścią, chociaż tego nie uczynił. W odniesieniu do oświadczenia woli na piśmie, która to forma jest obowiązkowa dla rozwiązania umowy o pracę bez zachowania terminu wypowiedzenia, chwila złożenia oświadczenia pokrywa się z momentem prawidłowego doręczenia pisma zawierającego oświadczenie woli adresatowi. Konieczne jest wykazanie, że adresat miał możliwość zapoznać się z treścią oświadczenia, co oznacza, że zaistniała taka sytuacja, iż rzeczywiste zapoznanie się adresata z treścią oświadczenia woli zależy od tego adresata.
CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna wciąż czeka na uregulowanie. Są wątpliwości
Na wypadek wystąpienia takich sytuacji wskazane jest zabezpieczenie dowodów na okoliczność związaną z doręczeniem pisma pracownikowi, np. sporządzenie notatki z przebiegu wręczania pracownikowi oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy, zabezpieczenie obecności świadków np. innego pracownika.
Autorem odpowiedzi jest Anna Dąbrowska, radca prawny z M. Mazurek i Partnerzy Radcowie Prawni. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.