Co jakiś czas opinia publiczna jest zbulwersowana kolejnym skandalem z udziałem wielkiego koncernu. Wystarczy wspomnieć afery Lehman Brothers, Volkswagena czy problemy koncernu LPP, właściciela marki Reserved. Co łączy kryzysy tych firm skoro każda z nich działa w innej branży?

Nowe spojrzenie

Wspólnym mianownikiem dzisiejszej gospodarki jest oddalenie się od etyki i prawdziwej wartości jaką firmy mogą oferować swoim klientom. W pogoni za zyskiem przedsiębiorstwa zagubiły pierwotny sens swojej działalności i realny zysk jaki dawały społeczeństwu. To się jednak zmienia – coraz więcej ludzi zwraca uwagę na warunki, w których powstaje produkt, na jego rzeczywistą przydatność oraz to co się stanie z rzeczą gdy przestanie być już użyteczna. I ten trend będzie rósł w siłę. Już dziś na rynku wygrywają etyczne firmy, które oprócz produktu są w stanie zaoferować ciekawą historię, która za nim stoi. Te organizacje dbają również o zrównoważony rozwój i ekologię zarówno na etapie logistyki, jak i przemyślanego designu swoich wytworów. Takie firmy jak Ikea, Body Shop czy Volvo już dziś stanowią forpocztę zmian.

Firma-Idea

Firma przyszłości musi kierować się kreowaniem wartości. Czym ona jest? - Najtrafniej można określić taką organizację jako uczciwą. Może kierować się wartościami ekologicznymi, działać w ramach lokalnego patriotyzmu. Tak naprawdę, organizacja, którą możemy nazwać firmą-ideą kieruje się w swojej działalności etyką, nieustannie poszukuje sposobów na ulepszenie swojej działalności i zachowuje odpowiednie proporcje między dawaniem wartości społeczeństwu, a optymalizacją kosztów. To dbałość o pracowników, szeroko pojęte środowisko i otoczenie i konsumentów – mówi Mateusz Zmyślony, współtwórca Open Eyes Economy Summit. Przemyślane działanie firmy nie kończy się tylko na biznesie – wiele organizacji trwale angażuje się w działalność charytatywną czy zostaje mecenasami artystów i sportowców. Na obecnym etapie takie działania nie mogą być dłużej jedynie dodatkiem do działalności, a powinny stać się podstawą funkcjonowania firmy. I dostrzegają już to konsumenci, którzy wybierając produkty kierują się nie tylko ich ceną i efektywnością, ale również wartościami jakie przedstawia dana marka. I są gotowi zapłacić więcej za usługi firmy, która jest etyczna.

- Open Eyes Economy Summit