Kierowanie rozwojem firmy oraz zespołem pracowników wiąże się z poważną odpowiedzialnością prawną. Piastując takie stanowisko, trzeba zaspokajać potrzeby rynku, współpracowników oraz – nieco kontrastujące z nimi – żądania akcjonariuszy.
Dziś biznes operuje na rynku globalnym, który dzieli się na rynki zagraniczne, krajowe, regionalne i lokalne. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i tego, na jakim rynku funkcjonuje, jego egzystencja w dużej mierze zależy od jego mocnych i słabych stron oraz sytuacji w gospodarce. Kluczem do sukcesu jest natomiast umiejętność dostosowywania się do warunków panujących na zewnątrz przedsiębiorstwa. Z praktyki wynika, że przedsiębiorcy zbyt rzadko zadają sobie pytanie „Czego rynek ode mnie chce?". Odpowiedź na nie powinna stanowić fundament, na którym zbudowana zostanie strategia działania firmy. Równie ważne jest pytanie: „Czego ja, menedżer, chcę od rynku?". Odpowiedź wydaje się prosta: sukcesu finansowego. Jednak pieniądze to nie wszystko. Jakie więc są najczęstsze oczekiwania początkujących menedżerów?