Kierowanie rozwojem firmy oraz zespołem pracowników wiąże się z poważną odpowiedzialnością prawną. Piastując takie stanowisko, trzeba zaspokajać potrzeby rynku, współpracowników oraz – nieco kontrastujące z nimi – żądania akcjonariuszy.
Dziś biznes operuje na rynku globalnym, który dzieli się na rynki zagraniczne, krajowe, regionalne i lokalne. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i tego, na jakim rynku funkcjonuje, jego egzystencja w dużej mierze zależy od jego mocnych i słabych stron oraz sytuacji w gospodarce. Kluczem do sukcesu jest natomiast umiejętność dostosowywania się do warunków panujących na zewnątrz przedsiębiorstwa. Z praktyki wynika, że przedsiębiorcy zbyt rzadko zadają sobie pytanie „Czego rynek ode mnie chce?". Odpowiedź na nie powinna stanowić fundament, na którym zbudowana zostanie strategia działania firmy. Równie ważne jest pytanie: „Czego ja, menedżer, chcę od rynku?". Odpowiedź wydaje się prosta: sukcesu finansowego. Jednak pieniądze to nie wszystko. Jakie więc są najczęstsze oczekiwania początkujących menedżerów?
1. Chciałbym, aby moja firma zaistniała na rynku i wciąż rosła...
W Polsce działalność gospodarczą można prowadzić w postaci różnych form prawnych.
Na koniec czerwca 2015 r. Główny Urząd Statystyczny szacował liczbę podmiotów gospodarki narodowej na 4 155 328, w tym 4 017 103 to podmioty prywatne.
Nie oznacza to jednak, iż w Polsce są obecnie aktywne 4 mln firm.
W statystykach GUS znajdują się podmioty, które zawiesiły wykonywanie działalności, podmioty, które zakończyły działalność, lecz informacja o tym fakcie nie dotarła do GUS, oraz podmioty, które nie są przedsiębiorcami (fundacje, stowarzyszenia).
Dla spółek handlowych GUS podaje wartość 434 523 podmiotów, podczas gdy aktywnych jest tylko 313 000.
Spółdzielni według GUS jest 17 590, realnie 9900.
W przypadku fundacji i stowarzyszeń w GUS widnieje 131 460 podmiotów, ale z tej kategorii form prawnych tylko 9800 podmiotów to przedsiębiorcy.
Największą grupą podmiotów według GUS są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – 2 971 290.
Według oficjalnego rejestru Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej takich podmiotów jest tylko 2 529 000, przy czym ponad 20 proc. podmiotów to podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą.
Ostatnia liczna grupa podmiotów gospodarki narodowej to spółki cywilne – według GUS jest ich 285 927.
Założenie firmy to nie wszystko. Dla nowo powstałego przedsiębiorstwa funkcjonowanie na rynku jest prawdziwą sztuką przetrwania, gdyż statystycznie jedynie 30 proc. nowych biznesów działa dłużej niż trzy lata.
2. ...i aby moja marka była rozpoznawalna i nabierała coraz więcej wartości
Każda firma – niezależnie od tego, czy działa na rynku produktowym czy usługowym – powinna pracować na swoją markę. Czemu? Bo dobra i rozpoznawalna marka to lojalni klienci. Ponadto znana marka ma niebagatelny wpływ na wycenę firmy, a tym samym jest ważna dla klientów, akcjonariuszy i dostawców. Silna marka pozwala wpływać na otoczenie.
3. Pragnę mieć coraz większą władzę...
Władza jest atrybutem przywódcy. Jej posiadanie oznacza możliwość oddziaływania na pracowników, a właściwe zarządzanie zespołem pozwala wypracować szacunek nie tylko we własnej firmie, ale i wśród klientów.
4. ...i więcej czasu dla siebie
Menedżerowie zwykle kochają swoją pracę. Traktują ją jako pasję, która równocześnie niesie ze sobą odpowiedzialność. Niemniej jednak wielu menedżerów wpada w błędne koło pt. „ja zrobię to najlepiej", co powoduje problemy z delegowaniem obowiązków. Aby zarządzać i nie zwariować, należy delegować zadania osobom zaufanym oraz doświadczonym. Warto też podzielić zadania na te, które można przekazać innym osobom, oraz te, którymi trzeba zająć się niezwłocznie i osobiście. W ten sposób zyskują dla siebie więcej czasu, którego niestety często brakuje osobom na wysokich stanowiskach.
5. Chcę zatrudniać ludzi, którym można zaufać, czyli właściwych...
Dobrego menedżera cechuje przede wszystkim: charyzma, umiejętność podejmowania decyzji oraz wyznaczenia celu i dążenia do niego, motywowanie zespołu oraz asertywność. Mając w zespole menedżerów, którzy spełniają wszystkie te kryteria, a do tego są pracowici oraz cieszą się szacunkiem zarówno wśród kierownictwa, jak i u swoich zespołów, ma się właściwych ludzi na właściwym miejscu. Efektem ubocznym takiej sytuacji jest wspomniany już towar deficytowy, czyli upragniony spokój.
6. ...i zaangażowanych pracowników
Wyniki badań opublikowane przez międzynarodową organizację badawczą, która zajmuje się mierzeniem poziomu zaangażowania pracowników – Instytut Gallupa – pokazują, iż na całym świecie zaangażowanych w swoją pracę jest tylko 13 proc. pracowników. W samej Europie Środkowej i Wschodniej jest ich tylko 11 proc. Z badań przeprowadzonych w Polsce wynika, że 17 proc. pracowników jest zaangażowanych w pracę, natomiast aż 68 proc. nie wykazuje zaangażowania (15 proc. z nich wykazuje nawet aktywne niezaangażowanie). Zaangażowany pracownik nie tylko przykłada się do swoich obowiązków, ale ma on też faktyczny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa poprzez aktywne uczestnictwo (w pracy i poza nią) w procesie usprawniania działań, a tym samym zwiększenia wyników finansowych firmy.
7. Reprezentacyjna siedziba się przyda
Lokalizacja firmy wpływa korzystnie na wizerunek i wiarygodność całego przedsiębiorstwa. Miejsce w prestiżowym biurowcu, w dobrej lokalizacji w centrum miasta oraz w sąsiedztwie przedstawicielstw międzynarodowych korporacji wpływa na odbiór firmy przez klientów oraz partnerów biznesowych. Tu sprawdza się maksyma wykorzystywana na rynku nieruchomości: „po pierwsze, lokalizacja, po drugie, lokalizacja i po trzecie, lokalizacja".
8. Tytuł Menedżera Roku jest niezbędny
Taka nagroda jest ważna nie tylko po to, by zaspokoić swoje ego, ale również po to, by poznawać innych ludzi na kierowniczych stanowiskach. W biznesie najbardziej liczą się przecież... kontakty.
Alain Kaj dyrektor generalny firmy Inventage Polska