Czy Heineken może zamknąć browar i dalej sprzedawać piwo Leżajsk

Element geograficzny w znaku towarowym ma znaczenie, ale nie najważniejsze – mówi radca prawny i rzecznik patentowy dr Wojciech Gierszewski.

Publikacja: 08.03.2023 03:00

Czy Heineken może zamknąć browar i dalej sprzedawać piwo Leżajsk

Foto: materiały prasowe

Głośno ostatnio o planowanym zamknięciu browaru Leżajsk, także w kontekście znaków towarowych z elementem geograficznym Leżajsk. Czy piwo o tej nazwie nie będzie mogło być produkowane w innych browarach?

Rzeczywiście w polskiej ustawie prawo własności przemysłowej istnieje przeszkoda związana z mylącym charakterem znaku towarowego, zgłoszonego w odniesieniu do wyrobów alkoholowych i zawierającego nieprawdziwy co do pochodzenia element geograficzny. Przepis ten dotyczy jednak tylko kwestii uzyskania (utrzymania) prawa do znaku towarowego. Od samej kwestii rejestracji znaku oddzielić należy kwestię możliwości jego używania. To podlega ewentualnie innym regulacjom, np. dotyczącym obowiązku niewprowadzającego w błąd oznaczania towarów. Sama więc ewentualna utrata praw do znaków towarowych nie będzie bezpośrednio związana z możliwością dalszego rynkowego funkcjonowania towarów z tymi znakami.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki