Coraz większa presja na wyniki ekonomiczne oraz niestabilność gospodarcza przyczyniają się do wzrostu nadużyć i korupcji w biznesie. Jak wynika z najnowszego badania nadużyć gospodarczych EY, aż 61 proc. respondentów z rynków szybkiego wzrostu – w tym z Polski – uważa, że takie zjawiska są rozpowszechnione. Podatność na nadużycia i korupcję w firmach, zdaniem respondentów, może być uzasadniona. Aż 46 proc. polskich respondentów przyznało, że praktyki korupcyjne, takie jak oferowanie upominków, gotówki lub zapewnienie rozrywki, znajdują uzasadnienie, jeśli pomogą firmie przetrwać na rynku. Wynik ten jest istotnie wyższy od średniej – 34 proc. – dla wszystkich krajów objętych badaniem. Co ważne, aż jedna piąta polskich menedżerów byłaby skłonna wręczyć upominek, co czwarty menedżer zaoferowałby gotówkę, a 23 proc. zapewniłoby rozrywkę w celu zdobycia lub utrzymania relacji biznesowych.