Zwolnienia w firmie - kryteria doboru pracowników

Jeśli zakład chce zmniejszyć zatrudnienie z przyczyn niedotyczących załogi, musi ustalić obiektywne kryteria doboru osób, z którymi rozwiąże umowy o pracę. Po to, aby w razie sporu przed sądem udowodnić użycie tych zasad.

Publikacja: 25.08.2015 06:50

Zwolnienia w firmie - kryteria doboru pracowników

Foto: 123RF

Dobierając osoby do zwolnienia, pracodawcy przede wszystkim powinni uwzględniać okoliczności związane z ich przydatnością zawodową. Chodzi tu zwłaszcza o kwalifikacje zawodowe, staż pracy, dotychczasowy stosunek do pracy, wykształcenie czy dodatkowe umiejętności. Mogą tu też być stosowane dodatkowe mierniki związane z sytuacją materialną lub rodzinną etatowca. Kryteria doboru zatrudnionych do zwolnienia firma powinna tak skonstruować, aby w razie sporu umożliwiały one weryfikację decyzji szefa przez sąd pracy. Pracodawca powinien też się zastanowić, czy zdoła udowodnić ich zastosowanie i przygotować np. dokumenty związane z wytypowaniem pracownika do zwolnienia.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Weszła w życie ustawa zawierająca pierwszy pakiet rozwiązań deregulacyjnych
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama