Kierowcy ciężarówek, którzy nie zapłacili w systemie viaTOLL za przejazd drogami i zostali na tym przyłapani, mieli do niedawna zawieszone postępowania o ukaranie. Wielu nie uniknie jednak kary. Główna Inspekcja Transportu Drogowego wznawia postępowania. Spieszy się, bo chce zdążyć przed wejściem w życie nowego prawa, które uchroni kierowców od wysokich sankcji.

Odwieszone sprawy

Postępowania były zawieszone, gdyż Trybunał Konstytucyjny badał przepisy, na podstawie których są nakładane kary za nieopłacony przejazd drogami krajowymi. Pytanie prawne do TK skierował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Postępowanie zostało jednak umorzone 10 września 2013 r.

– W związku z zakończeniem postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym ustała przyczyna zawieszenia postępowań – przyznaje Alvin Gajadhur, rzecznik GITD.

3 tys. zł

- wynosi kara dla kierowcy np. ciężarówki za nieopłacony przejazd drogami krajowymi

Teraz Inspekcja Transportu Drogowego zawiadamia kierowców, którzy naruszyli przepisy, że ich postępowania zostały wznowione. Niektórzy dostają już decyzję o ukaraniu. Jeśli ktoś jechał za darmo na jednym odcinku drogi, będzie musiał zapłacić 3 tys. zł. A gdy na urządzeniu viaBOX było za mało środków, to opłata wniesiona w niepełnej wysokości kosztować go będzie 1,5 tys. zł.

– Średnio każdego dnia siedmiu naszych klientów dostaje takie zawiadomienia. GITD ewidentnie się spieszy z ukaraniem jak największej liczby kierowców, zanim zmienią się przepisy ustawy o drogach publicznych – mówi Jadwiga Dudzik z Zespołu Prawnego Transtica.

Zgodnie z nowelą sprawy wszczęte, ale niezakończone do dnia jej wejścia w życie, zostaną umorzone.

Ułaskawienie dla kierowców

Nie zostaną też wszczęte postępowania o wykroczenia popełnione do dnia wejścia w życie nowych regulacji. Nowelizacja ustawy czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Zacznie obowiązywać po trzech miesiącach od chwili publikacji.

Pośpiech inspekcji jest więc zrozumiały, bo części kierowców może się udać uniknąć kary.

2917 km

- wynosi od środy sieć dróg krajowych w elektronicznym systemie poboru opłat viaTOLL

Jadwiga Dudzik tłumaczy, że osoba, która dostanie decyzję o nałożeniu kary, ma jeszcze 14 dni na odwołanie. Dodaje, że dopiero decyzja wydana po rozpatrzeniu odwołania jest ostateczna i kończy postępowanie. I jeżeli w danej sprawie GITD nie wyda ostatecznej decyzji do dnia wejścia w życie nowych przepisów, to później już tego nie zrobi.

Nowe przepisy spowodują, że kierowcy i przewoźnicy łagodniej będą karani za brak opłat za przejazdy po drogach krajowych ciężarówkami, autobusami czy samochodami osobowymi z przyczepkami. Zamiast 3 tys. zł sankcja wyniesie 500 zł, gdy naruszenie dotyczy samochodu osobowego z przyczepą. Kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony dostaną za takie naruszenie 1,5 tys. zł.

Ponadto kara ma być najpierw nakładana na właściciela pojazdu, a nie na kierowcę, który często nie ma wpływu na uzupełnienie środków na koncie viaTOLL. W ciągu jednej doby inspekcja będzie mogła nałożyć tylko jedną karę za brak opłaty na przejazd.