Odpowiedzialność właściciela hotelu/pensjonatu ?określona jest w art. 846 i następnych kodeksu cywilnego. ?W myśl art. 846 § 1 k.c. utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu, chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. ?Jest to więc odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, której istotą jest ponoszenie odpowiedzialności przez sprawcę tylko za efekty związane z jego działaniem (lub zaniechaniem), z pominięciem kwestii winy.
Tym samym właściciel hotelu odpowiada za szkodę, ?nawet jeśli nie można przypisać mu winy. Dla powstania jego odpowiedzialności istotny jest fakt wniesienia rzeczy ?na teren hotelu. Osoba poszkodowana powinna wykazać: że wniosła określone przedmioty, w tym przypadku sprzęt fotograficzny do hotelu, szkodę oraz związek przyczynowy pomiędzy szkodą a zarobkowym prowadzeniem hotelu. ?Jeżeli to wykaże, wówczas właściciel hotelu ponosi ?odpowiedzialność za szkodę, a zatem powinien wypłacić odszkodowanie.
Przed odpowiedzialnością za takie szkody może ochronić odpowiednia polisa OC. O tym, czy w konkretnym przypadku ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, decydują zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Kluczowe znaczenie ma zapis o rozszerzeniu ochrony ubezpieczeniowej na rzeczy wniesione przez gości do hotelu. Nie zawsze taka ochrona zapewniona jest w polisie w wariancie podstawowym, wtedy ochronę trzeba rozszerzyć, wykupując dodatkową klauzulę, która dla właścicieli hoteli ma zadanie podstawowe.
W omawianej sytuacji znaczenie ma więc to, czy polisa hotelarza obejmuje ochroną pokrycie szkody związanej z uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą mienia osób trzecich, znajdującego się w pieczy, pod dozorem lub kontrolą ubezpieczonego. Jeśli tak, wówczas odszkodowanie wypłaci zakład ubezpieczeń, jeśli nie – to właściciel hotelu jest zobowiązany do zrekompensowania szkody.