Możliwość ubezpieczenia wynajmowanych pomieszczeń zależy od tego, co zostało zapisane w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Najczęściej OWU przewidują, że przedmiotem ubezpieczenia przedsiębiorstwa mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej lub zawodowej budynki, lokale czy działki zarówno stanowiące własność ubezpieczonego, jak i będące w jego posiadaniu na podstawie innego tytułu prawnego, na przykład umowy najmu czy dzierżawy.
W przypadku, gdy działalność gospodarcza prowadzona jest w najmowanym budynku lub lokalu, to umowa ubezpieczenia budynku/lokalu zawierana jest wówczas przez ubezpieczającego na rzecz właściciela, któremu przysługuje status ubezpieczonego, co w praktyce oznacza, że jeśli dojdzie do szkody, to on otrzyma odszkodowanie. Jest to logiczne, gdyż to on jako właściciel budynku czy lokalu poniósłby stratę w razie zniszczenia czy uszkodzenia nieruchomości.
Przeważnie jednak najemca ponosi wydatki związane z remontem czy zaadaptowaniem lokalu do swoich potrzeb i w razie strat chciałby otrzymać odszkodowanie, które pokryje uszczerbek w jego majątku. Jest to również możliwe. Jeżeli przedsiębiorca poniósł koszty związane z wykończeniem i adaptacją wnętrz lokalu użytkowanego na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, to w takiej sytuacji ubezpieczenie może objąć również tego typu nakłady inwestycyjne czy adaptacyjne. Odszkodowanie za szkodę w nakładach inwestycyjnych będzie przysługiwać przedsiębiorcy, który jest najemcą budynku czy lokalu.
Przedsiębiorca, który jest najemcą lokalu, może również ubezpieczyć ruchomości stanowiące jego własność lub posiadane na podstawie innego tytułu prawnego, takie jak wykorzystywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej lub zawodowej urządzenia, wyposażenie, rzeczowe składniki majątku obrotowego, rzeczy osób trzecich, wartości pieniężne czy przedmioty osobiste pracowników. Ruchomości te trzeba zadeklarować we wniosku o ubezpieczenie.