Czy po wejściu w życie znowelizowanego art. 15110 k.p. wykonanie kilku telefonów lub wysłanie kilku e-maili do zagranicznego kontrahenta uzasadni świąteczną aktywność pracownika?

Agata Lankamer-?Prasołek

: Nie, gdyż sam fakt wykonywania pracy zdalnej nie uzasadnia jeszcze jej świadczenia w niedzielę lub święto. Do tego konieczne jest, aby odbiorca takiej usługi znajdował się poza terytorium Polski i aby obowiązywał go inny kalendarz świąt. ?O możliwości niedzielnej lub świątecznej pracy nie decyduje przy tym intensywność kontaktu pracownika ?z zagranicznym odbiorcą, ale to, czy praca wykonywana na jego rzecz polega na świadczeniu usług lub przynajmniej zapewnia taką możliwość.

Co w praktyce oznacza, że odbiorcą usługi ma być podmiot, którego obowiązuje inny kalendarz świąt? Czy sama współpraca z zagranicznym kontrahentem nie wystarczy, aby zobligować podwładnych do niedzielnej pracy?

Artykuł 15110 pkt 11 k.p. ustanawia dwa warunki uzasadniające świadczenie usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej lub urządzeń telekomunikacyjnych w niedziele lub święta. Ważne jest miejsce odbioru usług, które ma się znajdować poza terytorium Polski oraz prawnie obowiązujący odbiorcę usługi kalendarz świąt.

Czyli polski pracodawca musi być usługodawcą dla zagranicznego podmiotu będącego usługobiorcą?

Tak, gdyż świadczenie usług na rzecz zagranicznego podmiotu jest jednym z warunków dopuszczających niedzielną lub świąteczną pracę. Warto jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca nie narzuca formy prawnej, w jakiej ta działalność usługowa ma być prowadzona.

W dużych korporacjach najczęściej funkcjonują specjalne działy dedykowane współpracy z konkretnym państwem (np. Niemcy) lub obszarem (np. Europa Środkowo-Wschodnia), inne zaś obsługują potrzeby krajowe. Czy w tej sytuacji świąteczna praca jest dozwolona tylko w tych wydzielonych sekcjach?

Katalog prac dopuszczonych w niedziele i święta został rozszerzony jedynie na te polegające na świadczeniu usług transgranicznych, a nie na całe firmy prowadzące taką działalność. Dlatego możliwość takiej pracy można rozważać tylko do pracowników, którzy istotnie wykonują tego rodzaju usługi lub przynajmniej zapewniają możliwość ich świadczenia.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia. Czy to oznacza, że w praktyce skorzystanie z tego rozwiązania będzie możliwe najwcześniej trzy tygodnie po publikacji, ponieważ przynajmniej tydzień muszą mieć pracownicy na zapoznanie się ze zmodyfikowanym grafikiem?

Niekoniecznie. Tylko nowo utworzony grafik na kolejny okres rozliczeniowy lub jego część trzeba podawać do wiadomości załogi z tygodniowym wyprzedzeniem. Wyprzedzenie, z jakim pracowników należy informować o zmianach w grafikach, pracodawca powinien określić w treści przepisów wewnątrzzakładowych. Jeśli regulamin pracy na to pozwala, grafik można zmienić nawet z jednodniowym wyprzedzeniem, czyli tuż po wejściu w życie znowelizowanych przepisów.