Reklama

Czas wypowiedzieć wojnę szarej strefie w transporcie

"Nie chcesz jechać, pojedzie inny" – słyszą przewoźnicy, gdy odmawiają przyjęcia zlecenia, które oznaczałoby naruszenie reguł wykonywania transportu drogowego.

Publikacja: 26.08.2020 07:00

Czas wypowiedzieć wojnę szarej strefie w transporcie

Foto: Fotorzepa, Tomasz Koryszko

Najczęściej dotyczy to czasu dostawy, który prowadziłby do dłuższej jazdy, niż wynika to z przepisów rozporządzenia WE nr 561/2006 i skrócenia wymaganego tymi przepisami dobowego odpoczynku. Podobną odpowiedź słyszą transportowcy, gdy kontrahent oferuje im zbyt niską stawkę, niepokrywającą nawet kosztów wykonania zlecenia.

Jak podkreśla prezes Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński, w pierwszym przypadku kontrahent przewoźnika w sposób oczywisty postępuje niezgodnie z przepisem art. 55a ust. 1 pkt 3 prawa przewozowego, zabraniającego nadawcy określania warunków przewozu, których realizacja mogłaby spowodować naruszenie przepisów transportowych. Z kolei ustawa o transporcie drogowym w art. 92a ust. 11 stanowi, że jeżeli kontrahent miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia zasad wykonywania przewozów drogowych, podlega sankcjom wskazanym w odpowiednich przepisach. Są to kary pieniężne, których łączna wysokość może wynosić nawet do 40 tysięcy złotych. Niestety, wskazane regulacje prawne pozostają w praktyce martwe. Kary pieniężne nałożone na kontrahentów narzucających warunki przewozu drogowego prowadzące do naruszeń prawa stanowią znikomy ułamek sankcji nakładanych corocznie przez Inspekcję Transportu Drogowego. Wydaje się, że Ministerstwo Infrastruktury oraz podległy mu Główny Inspektorat Transportu Drogowego powinny przeanalizować przyczyny małej skuteczności obowiązujących regulacji prawnych, a następnie podjąć odpowiednie działania zarówno w zakresie legislacyjnym, jak i wykonawczym, w tym również wprowadzić odpowiednie zmiany organizacyjne w działaniach służb kontrolnych.     

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Prawo w firmie
Paradoks deregulacji: produkcja prawa rośnie, firmy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Prawo w firmie
Krzysztof Sikora, Mateusz Mintzberg: Koniec tymczasowości – kontrola inwestycji zagranicznych (FDI) na stałe w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama