Przeniesienie usługi do nowej lokalizacji to nic innego jak zmiana miejsca instalacji urządzenia końcowego.
W zależności od rodzaju usługi świadczonej na danym łączu różnie wygląda kwestia możliwości zmiany lokalizacji jej świadczenia. W obecnych realiach rynkowych, po spełnieniu określonych wymogów ustawowych, co do zasady nie ma większego problemu ze zmianą lokalizacji świadczenia stacjonarnych usług głosowych – zwykle wiąże sie to z przeniesieniem do nowej lokalizacji przydzielonego numeru. Trudniej jest w przypadku próby przeniesienia usługi internetu. Często z powodu braku odpowiednich warunków technicznych w nowej lokalizacji jest to wręcz niemożliwe.
Kwestie dotyczące przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji regulują przepisy ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (DzU nr 171, poz. 1800 z późn. zm.; dalej Prawo telekomunikacyjne) oraz rozporządzenie ministra infrastruktury z 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (DzU nr 249, poz. 1670; dalej „rozporządzenie").
Przeniesienie numeru w ramach sieci tego samego operatora jest możliwe, ale nie w każdej sytuacji. Dużo zależy od tego, jaki numer ma abonent i jak daleko chce się przenieść od dotychczasowego miejsca jego używania.
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności, abonent może żądać przeniesienia numeru do istniejącej sieci operatora na danym obszarze geograficznym, jeśli numer ten ma charakter geograficzny (czyli ustaloną w numeracji krajowej część ciągu cyfr wskazującą obszar geograficzny).
Przykład
Numer „przemyski" zaczynający się od numeru kierunkowego 16, można przenieść jedynie na obszarze geograficznym Przemyśla i okolic, a nie np. do Warszawy. Numery niegeograficzne (nie przypisane do danego obszaru np.: 0–700, 0–800) można natomiast przenosić bez ograniczeń na terenie całego kraju.
W ciągu 21 dni
W przypadku przenoszenia telefonu w ramach sieci tego samego operatora wniosek abonenta powinien zostać rozpatrzony i zrealizowany w terminie dwudziestu jeden dni od dnia jego złożenia. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i jego uruchomieniu. Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług, powinien zawiadomić w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług zawiadamia, w formie pisemnej, abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji wraz z podaniem uzasadnienia. Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi stacjonarnej sieci publicznej wyłącznie w przypadku:
Dostawca powinien zawiadomić w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji
Na żądanie abonenta dostawca usług, przesyła zawiadomienia, wyłącznie drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta w tym celu adres poczty elektronicznej albo za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość. Żądanie abonenta, powinno określać jednolity sposób przesyłania wszystkich zawiadomień.
W przypadku numerów wewnętrznych w ramach jednej centrali telefonicznej przeniesieniu podlega zakres 10 numerów z zachowaniem ciągłości ostatnich cyfr od 0 do 9 lub wielokrotność takiego zakresu.
Zmiana przedsiębiorcy
Przy zmianie operatora podstawowa zasada jest taka jak przy zmianie lokalizacji bez zmiany operatora. Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do sieci publicznej, może żądać przy zmianie dostawcy usług, przeniesienia przydzielonego numeru, do istniejącej sieci operatora na obszarze geograficznym – w przypadku numerów geograficznych oraz na terenie całego kraju – przypadku numerów niegeograficznych.
Wniosek do nowego dostawcy usług o przeniesienie przydzielonego numeru do tego dostawcy, powinien zawierać:
1)
dane wnioskodawcy
w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną:
w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną:
2)
przydzielony numer, o przeniesienie którego wnioskuje abonent, a także adres zakończenia sieci;
3)
adres, pod który zostanie przeniesiony numer;
4)
numery telefonów albo numery lub numer umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą – w przypadku przenoszenia więcej niż jednego numeru;
5)
wybrany przez abonenta sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:
Do wniosku abonent powinien dołączyć oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia, oraz może dołączyć pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia w jego imieniu umowy z dotychczasowym dostawcą, udzielone nowemu dostawcy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Udzielenie pełnomocnictwa jest obowiązkowe, jeżeli przeniesienie numeru następuje wraz z przedterminowym rozwiązaniem umowy z dotychczasowym dostawcą. Wniosek złożony bez wymaganych załączników pozostaje bez rozpatrzenia, o czym abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony przez nowego dostawcę w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny i załączonym wzorem oświadczenia.
Termin na rozpatrzenie przez nowego dostawcę wniosku wynosi jeden dzień roboczy, gdy abonent składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy lub czternaście dni roboczych, gdy abonent składa wniosek w inny sposób.
Możliwe jest odszkodowanie
W przypadku niedotrzymania terminu abonentowi przysługuje od dotychczasowego dostawcy usług jednorazowe odszkodowanie za każdy dzień zwłoki w wysokości jednej czwartej sumy opłat miesięcznych liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych chyba, że brak możliwości realizacji przeniesienia numeru nastąpił z przyczyn technicznych niezależnych od dostawcy usług.
W przypadku gdy opóźnienie w przeniesieniu numeru nastąpiło z przyczyn nieleżących po stronie dotychczasowego dostawcy usług, przysługuje mu zwrot wypłaconego odszkodowania lub jego części od podmiotu, z winy którego nastąpiło opóźnienie. Kwotę odszkodowania oblicza się na podstawie liczby dni, które upłyną do dnia przeniesienia numeru.
Zaznaczyć należy, że przeniesienie numeru abonenckiego nie jest równoznaczne z przeniesieniem usług, jakie świadczone są na danym łączu abonenckim. Dlatego zmiana lokalizacji może wiązać się ze zmianą warunków świadczonej usługi. W dzisiejszych realiach rynkowych zazwyczaj jednak dostawcy usług są w stanie zaoferować równoważny zakres usługi głosowej w nowej lokalizacji.
Przeniesienie numeru powinno nastąpić z zachowaniem ciągłości świadczenia usług co oznacza, że usługi świadczone w dotychczasowej lokalizacji zostają odłączone z chwilą podłączenia ich w nowej lokalizacji. Za przeniesienie przydzielonego numeru nie pobiera się opłat od abonenta.
Wniosek o pomoc
Abonent sieci publicznej może w każdym czasie wystąpić do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie art. 192 ust. 1 pkt 5 Prawa telekomunikacyjnego, z wnioskiem o interwencję w przypadku niezrealizowania albo realizowania jego uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru niezgodnie z przepisami ustawy, rozporządzenia lub wnioskiem abonenta. Przepis ten stosuje się odpowiednio do abonenta sieci publicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora i przy zmianie operatora.
Komentuje Dariusz Prymon, prawnik z Kancelarii Prawnej PIERÓG & Partnerzy
Przeniesienia usługi internetu szerokopasmowego do nowej lokalizacji nie jest uregulowane ustawowo. Kwestię tę w praktyce reguluje umowa z operatorem. Co istotne działanie tej usługi jest ściśle powiązane z możliwościami technicznymi łącza abonenckiego – dlatego muszą istnieć odpowiednie warunki techniczne, aby operator telekomunikacyjny w nowym miejscu mógł świadczyć takie same usługi. Jeśli nie ma odpowiednich warunków technicznych, to operator nie ma obowiązku przeniesienia usługi internetowej do nowej lokalizacji.
W przypadku, gdy abonent żąda przeniesienia usługi do nowej lokalizacji pomimo braku możliwości technicznych jej świadczenia, operator może rozwiązać umowę z winy abonenta oraz naliczyć karę umowną z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy, chyba że regulamin danego operatora stanowi inaczej.
Co oznacza brak warunków technicznych w przypadku wniosku o przeniesienie usługi Internetu do nowej lokalizacji? Przyczyny odmowy przeniesienia usługi Internetu do nowej lokalizacji mogą być różne. Często budynek, do którego chcemy przenieść usługę nie jest okablowany przez operatora, z którym mamy podpisaną umowę, albo nie działa on w interesującym nas rejonie miasta. Zazwyczaj jednak przyczyną jest niewystarczająca przepływność łącza abonenckiego.
Mając na uwadze specyfikę sieci internet, należy pamiętać, że przepływność nie oznacza jednocześnie szybkości, z jaką dane z dowolnej lokalizacji w sieci internet będą pobierane na komputer użytkownika. Szybkość uzależniona jest od wielu innych czynników,
Każdy ma możliwość sprawdzenia, jaka jest w danej chwili przepływność łącza dostępowego. Praktyczny pomiar przepływności przez użytkownika może być przeprowadzony za pomocą dedykowanych aplikacji lub za pośrednictwem wybranych witryn internetowych.
Oferowana przez dostawców usług internetowych prędkość dla klientów indywidualnych zapisana w umowach, jest jednak maksymalną wartością udostępnianą przez operatora w ramach podpisanej umowy. Należy pamiętać, że prędkość na jaką podpisujemy umowę nie zawsze będzie osiągalna, a maksymalny transfer może być osiągnięty w określonych warunkach.