Przedsiębiorcy reprezentujący branżę stolarki okiennej i drzwiowej to kolejna grupa firm, która może skorzystać ze specjalnej puli środków unijnych. Zostały one zarezerwowane na realizację tzw. branżowych programów promocji. To ciekawy instrument, który pozwala rozwinąć i promować nie tylko pojedyncze firmy, ale cały dział gospodarki.
Dzięki niemu firmy mogą uczestniczyć w takich wydarzeniach, jak międzynarodowe targi, wystawy, konferencje, misje gospodarcze, a w ich trakcie prezentować własne towary, technologie i pomysły, tak aby pozyskać nowych partnerów. Dla firm, które do tej pory funkcjonowały wyłącznie na polskim rynku, to zatem szansa wejścia na rynki zagraniczne. Dla tych, które już eksportowały swoje produkty, szansa na dalszą ekspansję.
Dla kogo
Od razu należy zaznaczyć, że do udziału w projekcie mogą zgłaszać się firmy z całego kraju. Przesądza o tym ogólnokrajowy charakter tzw. działania 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka”, z którego pochodzą środki na realizację projektu. Jednak nie dotyczy to wszystkich firm, lecz tylko tych, których profil działalności pasuje do branżowego programu promocji. Cóż to takiego bowiem jest?
Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu ministra gospodarki z 15 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w takich projektach (DzU z 2010 r. nr 133, poz. 892 ze zm.) należy przez to rozumieć pewną koncepcję obejmującą okres nie dłuższy niż 36 miesięcy, w której określone są w szczególności:
- rodzaje i terminy działań promujących jedną branżę, towary lub usługi danego rodzaju,
- rynki, na których prowadzone są działania promujące,
- katalog rodzajów działalności związanych z daną branżą, towarami lub usługami danego rodzaju,
- katalog towarów lub usług danego rodzaju, które będą objęte działaniami promującymi.
I właśnie taki program dla firm związanych ze stolarką okienną i drzwiową został przygotowany przez specjalnie powołane do tego konsorcjum.
W związku z tym najważniejsze informacje są takie, że program będzie realizowany do końca stycznia 2015 roku, obejmie sześć państw (Polska, Niemcy, Włochy, Francja, Czechy i Szwecja) oraz przewiduje 18 głównych działań promujących (co oznacza, że trzeba zadeklarować udział w co najmniej 9 z nich).
I wreszcie obejmuje swoim zakresem profil działalności gospodarczej przedsiębiorców zgodny z kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007:
- 01623 – produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa,
- 02221 – produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych,
- 02223 – produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych,
- 02311 – produkcja szkła płaskiego,
- 02312 – kształtowanie i obróbka szkła płaskiego,
- 02512 – produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej,
- 04332 – zakładanie stolarki budowlanej.
Jakie korzyści
Przedsiębiorcy, którzy zakwalifikują się do projektu, mogą liczyć na dofinansowanie sięgające 75 proc. ponoszonych wydatków, przy czym maksymalna pomoc, zgodnie z regułami wsparcia de minimis, nie może przekroczyć równowartości 200 tys. euro. Dotację wolno spożytkować np. na pokrycie kosztów:
- wynajmu powierzchni wystawienniczej,
- zabudowy powierzchni wystawienniczej,
- wynajmu sal konferencyjnych,
- zakupu usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,
- zakupu usług w zakresie organizacji seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,
- udziału w polskich i zagranicznych konferencjach, kongresach, seminariach, pokazach, degustacjach, spotkaniach bilateralnych i wyjazdach studyjnych,
- szkoleń związanych z udziałem w programach promocji,
- tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,
- transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej,
- transportu i spedycji eksponatów, w związku z udziałem w targach, wystawach lub branżowych misjach gospodarczych wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną,
- wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych,
- zakupu usługi przygotowania i druku materiałów promocyjnych i reklamowych oraz tłumaczenia tych materiałów.
U lidera i w resorcie
Za realizację programu odpowiada konsorcjum Polskie Okna i Drzwi, w składzie: Eltar Elżbieta Tęsna z siedzibą w Warszawie, ul. Garibaldiego 4, lok. 18A (lider projektu), Polskie Okna i Drzwi – Związek Producentów Dostawców i Dystrybutorów z siedzibą w Warszawie, ul. Modlińska 6, ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie, ul. Grunwaldzka 5. Do tych podmiotów można się zgłosić w celu uzyskania szczegółowych informacji o programie.
Natomiast wnioski o dofinansowanie należy składać bezpośrednio w Ministerstwie Gospodarki, w sposób określony w regulaminie konkursu o dotacje (www.mg.gov.pl). Aplikacje będą przyjmowane do wyczerpania budżetu, co oznacza, że konkurs ma tzw. formułę otwartą.
O szansach uzyskania dotacji decyduje zatem nie tylko jakość wniosku, ale także czas jego złożenia. Na stronie resortu gospodarki znajduje się także branżowy program, z którym można się zapoznać, oraz kryteria służące ocenie wniosków. -
Także inne specjalności
Dotacje na realizację branżowych programów promocji trafią także do innych firm. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Gospodarki na takie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy reprezentujący branże:
- meblarską,
- jubilersko-bursztyniczą,
- usługi IT/ICT,
- biotechnologiczną i farmaceutyczną,
- jachtów i łodzi rekreacyjnych,
- sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej,
- budownictwa,
- ochrony i zachowania zabytków,
- kosmetyczną,
- maszyn i urządzeń górniczych,
- odzieży, dodatków i galanterii skórzanej,
- turystyki medycznej,
- obronną,
- polskich specjalności żywnościowych. -
Komentuje Elżbieta Tęsna, prezes firmy Eltar lidera konsorcjum
Realizatorem branżowego programu promocji polskiej stolarki okiennej i drzwiowej jest konsorcjum Polskie Okna i Drzwi, stworzone przez Związek Polskie Okna i Drzwi, firmę ASM oraz firmę wystawienniczą Eltar posiadającą 17-letnie doświadczenie w promocji za granicą polskich firm z różnych branż i odgrywającą rolę lidera konsorcjum.
Przedsiębiorcy, którzy zgłoszą się do nas i zadeklarują gotowość udziału w tym projekcie, mogą oczekiwać wielu korzyści. Przede wszystkim chodzi oczywiście o możliwość pokazania własnych wyrobów, technologii i pomysłów szerokiemu gremium potencjalnych kontrahentów.
Zamierzamy reklamować branżę na pięciu głównych rynkach zagranicznych: Czech, Francji, Niemiec, Włoch oraz Szwecji. Daje to szansę wejścia na te rynki lub umocnienia pozycji firmy jako eksportera. To także możliwość pozyskania ciekawych kontaktów handlowych.
Co istotne, firma może dotrzeć do wszystkich rynków objętych programem, nawet jeżeli nie weźmie bezpośrednio udziału we wszystkich zaplanowanych wydarzeniach. Będzie to możliwe za sprawą m.in. katalogów, newsletterów, seminariów, konferencji, filmów reklamowych, w których prezentowane będą wszystkie firmy, jakie przystąpią do projektu.