Informacje o pełnomocniku przedsiębiorcy mogą już trafiać do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Rejestr pełnomocników przedsiębiorców funkcjonujący w ramach CEIDG ułatwia firmom prowadzenie działalności gospodarczej i kontakty z kontrahentami. Ponadto ułatwia on kontakty firm z organami administracji publicznej. Wprowadzenie jawnego rejestru pełnomocników przedsiębiorców było od dawno postulowane przez firmy.
Zgodnie z przepisami ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) wpisowi do CEIDG podlegają między innymi dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy wraz ze wskazaniem zakresu spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo, o ile przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa i zgłosił informację o jego udzieleniu we wniosku o wpis do CEIDG (art. 25 ust. 1 pkt 11 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Przede wszystkim aktualne
Wpisanie danych pełnomocnika do CEIDG oznacza, że będą one zawarte w rejestrze publicznym, któremu przysługuje domniemanie prawdziwości. Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidują domniemanie prawdziwości danych wpisanych do CEIDG (art. 33 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Oznacza to, że jeżeli do CEIDG wpisano dane niezgodnie z wnioskiem lub bez tego wniosku, to osoba wpisana do CEIDG nie może zasłaniać się wobec osoby trzeciej, działającej w dobrej wierze, zarzutem, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli po powzięciu informacji o tym wpisie nie wystąpiła z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie wpisu.
Wpisanie do CEIDG danych pełnomocnika nie oznacza, że dotychczasowe zasady ustalania pełnomocników nie obowiązują. Dotychczasowe zasady ustanawiania pełnomocników nadal obowiązują, ale dodatkowo można wykazać pełnomocnictwo za pośrednictwem strony internetowej CEIDG. Ponadto przedsiębiorcy muszą pamiętać o aktualizowaniu danych dotyczących pełnomocników, bo jak wspomniałam, dane te korzystają z domniemania prawdziwości.
Ponadto, jeżeli w CEIDG wpisano dane pełnomocnika przedsiębiorcy, to do wykazania przed organem administracji upoważnienia do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy nie trzeba już wykazywać się oryginalnym lub urzędowo poświadczonym odpisem pełnomocnictwa.
W takim przypadku organ administracji z urzędu potwierdza w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy (nie dotyczy to jednak spraw podatkowych oraz spraw obejmujących kontrolę podatkową).
Jakie dane w formularzu
Przedsiębiorca, który chce, aby dane jego pełnomocnika figurowały w CEIDG, powinien udzielić pełnomocnikowi pełnomocnictwa do prowadzenia spraw, a następnie wypełnić druk o nazwie CEIDG-1.
W formularzu tym należy podać między innymi:
- dane pełnomocnika, w tym także jego obywatelstwo.
- określić, czy pełnomocnik jest osobą prawną,
- miejsce zamieszkania lub wykonywania działalności gospodarczej lub siedzibę pełnomocnika,
- adres pełnomocnika do doręczeń, jeżeli jest inny niż miejsce zamieszkania lub wykonywania działalności gospodarczej lub siedziby pełnomocnika,
- określić zakres pełnomocnictwa, czyli zakres spraw, w jakich udzielił pełnomocnictwa.
Jeżeli natomiast przedsiębiorca chce udzielić nie jednego, ale większej liczby pełnomocnictw, musi wypełnić formularz CEIDG-PN, wpisując tam powyższe dane.
Co z opłatą skarbową
Zgodnie z przepisami ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (DzU nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
W związku z tym, że w przypadkach pełnomocnictwa wpisanego do CEIDG nie ma obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, nie ma również obowiązku wniesienia opłaty skarbowej od tego pełnomocnictwa. Należy pamiętać, że urzędowe poświadczenia pełnomocnictwa nadal funkcjonują w sprawach podatkowych oraz z zakresu kontroli skarbowej.