Zarządzanie finansami firmy przez Internet nie tylko eliminuje konieczność odwiedzania oddziału banku, ale umożliwia dokonywanie nawet najbardziej zaawansowanych operacji finansowych w czasie rzeczywistym. Systemy bankowości internetowej dla przedsiębiorstw istotnie różnią się od systemów przeznaczonych dla klientów indywidualnych.

Są dużo bardziej złożone, a zarazem bardziej elastyczne pod względem dopasowywania ich parametrów do indywidualnych wymagań. Potwierdza to przykład Banku Millennium, który skonstruował i rozwinął swój system pod kątem różnorodnych firmowych potrzeb.

Dla posiadaczy rachunków bieżących

Platforma internetowa Millenet dla posiadaczy rachunków bieżących została dostosowana m.in. do procesu dokonywania firmowych płatności, w których uczestniczy wiele osób jednocześnie.

System umożliwia przypisanie poszczególnym pracownikom przedsiębiorstwa różnych poziomów uprawnień do rachunków bądź wybranych funkcji transakcji (jak np. wprowadzanie danych, kontrola, akceptacja czy wysyłanie płatności). W rezultacie widzą oni w systemie tylko te informacje, do których otrzymali uprawnienia. To oznacza, że mogą wykonywać wyłącznie te czynności, które leżą w zakresie ich kompetencji.

Płatności masowe

System Banku Millennium to również sprawdzone narzędzie służące do wypłat wynagrodzeń. Zapewnia ono klientom możliwość realizacji dziesiątek tysięcy płatności w jednym dniu, a także import gotowych plików z ich własnych systemów finansowo-księgowych.

Bank w uzgodnieniu z klientem dostarcza również elektroniczne raporty ułatwiające automatyczne księgowanie płatności.

Unikalne unkcjonalności

Przedsiębiorstwa korzystające z systemu Millenet mają dostęp nie tylko do rachunków, ale także do informacji o kredytach obrotowych i inwestycyjnych, lokatach, gwarancjach, akredytywach i kartach płatniczych.

Mogą ponadto zlecać szereg transakcji niedostępnych dla klientów indywidualnych. Są to m.in. szybkie przelewy rozliczane poprzez system SORBNET, przekazy pocztowe, polecenia zapłaty lub wypłaty gotówkowe w oddziałach banku.

Dynamiczny rozwój bankowości internetowej sprawi, że klienci będą mogli w najbliższej przyszłości korzystać z zaawansowanych funkcji niezwiązanych bezpośrednio z płatnościami, czyli np. zajrzeć do raportu ze spotkania z bankiem lub sprawdzić status złożonego wniosku kredytowego.

Podpis elektroniczny

Przedsiębiorstwa często obracają wielomilionowymi kwotami, co wymaga zachowania najwyższych standardów zabezpieczenia systemów. Obecnie rynkowym standardem autoryzacji zleceń w systemach dla przedsiębiorstw jest podpis elektroniczny, który stanowi skuteczną ochronę przed atakami internetowych przestępców.

Użytkownik składa podpis za pomocą kluczy i certyfikatów przechowywanych na dostępnej wyłącznie dla niego karcie procesorowej. Z uwagi na często spotykany wieloosobowy skład zarządu uprawniony do podejmowania decyzji finansowych w firmach system zapewnia możliwość wymogu autoryzacji zleceń nawet trzem użytkownikom. Dzięki temu mogą oni w pełni monitorować proces autoryzacji płatności, czyli kontrolować jej bieżący status oraz śledzić logi czynności wykonanych przez innych użytkowników.

Aplikacje mobilne

W ciągu ostatniego roku nastąpił gwałtowny rozwój aplikacji umożliwiających obsługę rachunku za pomocą urządzeń mobilnych. Bank Millennium ma zamiar w najbliższej przyszłości wprowadzić przeznaczoną dla klientów korporacyjnych aplikację na smartphone’y, która umożliwi m.in. przeglądanie przygotowanych przez pracowników płatności, ich autoryzację bądź odrzucenie.

Dla eksporterów i importerów

Do niedawna usługi zarezerwowane dla dużych firm i korporacji, jak m.in. stały i bezpośredni dostęp do międzynarodowego rynku walutowego, znajdowały się poza zasięgiem podmiotów z sektora MŚP. Wraz z rozwojem oferty instrumentów finansowych niektóre banki udostępniły internetowe platformy walutowe także dla mniejszych firm. Przykładem takiego narzędzia jest platforma Forex Trader Banku Millennium.

Korzystanie z niej pozwala przedsiębiorcom na bieżące reagowanie na zmieniające się kursy na rynkach, poprzez sprzedaż i zakup walut, bez udziału dealera walutowego. Samodzielność użytkowników w tym zakresie umożliwia im dokonywanie transakcji kasowych na konkurencyjnych warunkach. Korzystanie z platformy obniża bowiem koszty obsługi bankowej (z uwagi na bezpośredni dostęp do kwotowań z rynku międzybankowego), a także skraca czas operacji i daje pełną kontrolę nad jej przebiegiem.

Klient za pośrednictwem platformy może zatem w czasie rzeczywistym obserwować zmieniające się kursy na rynkach walutowych i dokonywać transakcji w najkorzystniejszym, wybranym przez siebie momencie. Dzięki wygodnemu i przejrzystemu sposobowi rozliczania transakcji przez system, efekty widoczne są na rachunku bankowym klienta niezwłocznie po jej zawarciu. Użytkownicy platformy uzyskują najlepsze na rynku ceny transakcyjne (nawet dla małych nominałów), a także dostęp do konsultacji online z dealerem banku.

Stały monitoring rynków walutowych znacząco podnosi efektywność pracy w firmach. Zarządzający przedsiębiorstwem mogą w dowolny sposób ustalić upoważnienia swoich pracowników do korzystania z elektronicznego narzędzia.

Zabezpieczenie zmienności kursów

Niestabilna sytuacja w gospodarce międzynarodowej (spowodowana m.in. problemami fiskalnymi poszczególnych krajów, niepokojami politycznymi) przekłada się na duży poziom zmienności kursów walutowych. To powoduje, że zainteresowanie eksporterów i importerów zawieraniem transakcji zabezpieczających ryzyko kursowe stale rośnie.

Platforma Forex Trader wychodzi naprzeciw ich potrzebom również w tym zakresie. Poza wymianą walut umożliwia bowiem zawieranie kontraktów terminowych typu swap walutowy i forwad. Z platformy Banku Millennium korzysta już blisko tysiąc firm, a ich liczba sukcesywnie rośnie. Obecny obrót walutowy realizowany poprzez platformę stanowi około 30 proc. wszystkich transakcji walutowych w banku.

Odroczone terminy płatności

W czasach niepewności gospodarczej firmy narażone są na znacznie więcej czynników ryzyka handlowego. Poza zmiennością kursów walutowych są to m.in. zatory płatnicze spowodowane nieterminowym wywiązywaniem się partnerów biznesowych z warunków płatności wynikających z zawartych umów.

Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw korzysta równolegle z różnego rodzaju usług faktoringowych. Dzięki nim mogą nie tylko zachować płynność finansową, ale również zabezpieczyć się przed ryzykiem braku płatności ze strony kontrahenta lub jego niewypłacalności i w konsekwencji swobodnie się rozwijać.

Komunikację klientów z Bankiem Millennium zapewnia zaawansowana aplikacja internetowa WEB Faktor, służąca do elektronicznej wymiany danych z bankiem w zakresie rozliczeń faktoringowych.

Elektroniczna wymiana danych

Informacje uzyskane przez klienta za pośrednictwem aplikacji WEB Faktor umożliwiają nie tylko analizę i zwiększenie skuteczności zarządzania umową faktoringową, ale również wielopłaszczyznową ocenę współpracy z kontrahentami.

Dzięki rozbudowanemu modułowi raportowemu użytkownik ma bowiem dostęp online do wszelkich informacji związanych z umową faktoringową, wierzytelnościami oraz rozliczeniami.

Generowanie raportów

Aplikacja pozwala na samodzielne generowanie bieżących i archiwalnych raportów związanych z rozliczeniami faktoringowymi, ale przede wszystkim umożliwia przesyłanie zestawień faktur niezbędnych do wypłaty środków.

Błyskawiczna wypłata

W większości transakcji do finansowania wierzytelności Bank Millennium nie wymaga dostarczenia dokumentów w formie papierowej. Po wprowadzeniu i przesłaniu informacji o wierzytelnościach za pośrednictwem aplikacji klient może niemal natychmiast (nawet w godzinę) uzyskać z banku środki za faktury wystawione swoim odbiorcom.

Import faktur

Proces wprowadzania i przesyłania zestawień faktur znacząco ułatwia funkcja importu dokumentów z systemu finansowo-księgowego klienta. Dzięki niej użytkownik sam może zdecydować o przesłaniu np. kompletu bądź tylko części faktur.

Paweł Idzikowski kieruje Zespołem Produktów Bankowości Przedsiębiorstw, Departament Bankowości Elekt

Paweł Idzikowski kieruje Zespołem Produktów Bankowości Przedsiębiorstw, Departament Bankowości Elektronicznej, Bank Millennium

Komentuje Paweł Idzikowski, kieruje Zespołem Produktów Bankowości Przedsiębiorstw, Departament Bankowości Elektronicznej, Bank Millennium

Coraz mniej osób pamięta, jak duże obawy przed korzystaniem z obsługi rachunków za pośrednictwem systemów bankowości internetowej towarzyszyły przedsiębiorcom jeszcze kilka lat temu. Wdrożone przez banki nowoczesne zabezpieczenia oraz niezaprzeczalna wygoda i niski koszt sprawiły jednak, że dzisiaj do korzystania z bankowości internetowej klientów przekonywać już nie trzeba.

Przedsiębiorcy, którzy początkowo stosowali jedynie rozwiązania najprostsze, takie jak płatności przez Internet, teraz cenią sobie narzędzia zdecydowanie bardziej zaawansowane – online’owy dostęp do rynku wymiany walut czy szybkie przesyłanie danych o fakturach w przypadku usług faktoringowych. To wymagania klientów sprawiają, że zakres produktów i usług dostępnych online jest z roku na rok coraz większy.

Bank Millennium stara się wyprzedzać rosnące oczekiwania klientów, proponując szereg nowych rozwiązań. W najbliższym czasie udostępnimy przedsiębiorcom m.in. usługę przelewów natychmiastowych, dzięki której przekazanie środków na rachunek beneficjenta będzie trwało zaledwie kilka minut. Zaproponujemy też możliwość autoryzacji zleceń z użyciem aplikacji dostępnej na telefonie komórkowym lub tablecie.

Prognozujemy, że w przyszłości znaczenie platform elektronicznych we współpracy między przedsiębiorstwem a bankiem będzie dalej rosło. Systemy i aplikacje dostępne w Internecie staną się praktycznie jedynym medium dokonywania transakcji, a także podstawowym narzędziem wymiany informacji.