Wykonywanie działalności gospodarczej w wynajętym lokalu czy budynku to powszechna praktyka. W ten sposób funkcjonuje większość sklepów, biur, punktów obsługi klienta.
Wydawałoby się więc, że nie powinno być problemów z określeniem podatkowych skutków zawarcia i rozwiązania umów najmu przez przedsiębiorców. Rzeczywistość jest inna.
Wątpliwości pojawiają się już na początku, przy kwalifikacji kosztów remontu i adaptacji pomieszczeń. Dalej jest problem z VAT od opłat czynszowych, z rozliczeniami po zakończeniu najmu (straty, korekta VAT od pozostawianych nakładów, kary umowne).
Co zrobić, by nie wpaść w podatkową pułapkę? W niektórych przypadkach pomóc może odpowiednie sformułowanie umowy najmu. Sprzeczne wyjaśnienia fiskusa i rozbieżne orzecznictwo sądów administracyjnych nie ułatwiają jednak podjęcia właściwej decyzji.
Zobacz poprzednie VADEMECUM Podatki i Księgi:
Czytaj też artykuły: