Akademia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości to specjalna platforma e-learningu. Jest ona przeznaczona w szczególności dla przedstawicieli mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób zamierzających rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Działa już od kilku lat i stale jest rozbudowywana o nowe propozycje szkoleniowe. Dlatego nawet osoby, które już się z nią zetknęły, powinny co jakiś czas odwiedzać portal znajdujący się pod adresem www.akademiaparp.gov.pl.
Najnowszy kurs, który został ostatnio udostępniony, skierowany jest do firm, które myślą o rozpoczęciu działalności eksportowej. Od podjęcia takiej decyzji do realizacji pierwszej transakcji z zagranicznym kontrahentem droga jednak daleka. Jeszcze dalej do osiągnięcia sukcesu. Handel zagraniczny to zupełnie inna działalność niż ta prowadzona na rynku krajowym.
Poczynając od potrzeby rozpoznania nowego rynku, dopasowania się do zwyczajów i reguł prawnych na nim panujących, przez zapewnienie odpowiedniego finansowania i zabezpieczenie rozliczeń, po procedury celne i statystyczne, z którymi na co dzień firma może nie mieć styczności. Zdobycie odpowiedniej wiedzy może wymagać i czasu, i pieniędzy. Aby zdobyć wiedzę, często trzeba w pierwszej kolejności wiedzieć, o co pytać.
I właśnie dlatego w ramach akademii utworzono kurs ABC eksportera. Przechodząc przez kolejne etapy nauki, przedsiębiorca będzie mógł zweryfikować, czy jego firma jest rzeczywiście gotowa do podjęcia eksportu i co należałoby ewentualnie usprawnić w jej działaniu, aby taką gotowość osiągnąć.
Wskazane są różne drogi wejścia na obce rynki, poprzez eksport pośredni i bezpośredni. Kolejne lekcje poświęcone są m.in. zbieraniu informacji o zagranicznych rynkach, wykorzystaniu kanałów elektronicznych w eksporcie, poszukiwaniu partnerów, różnicom kulturowym, zagadnieniom prawa celnego, warunkom płatności i metodom zabezpieczania należności eksportowych.
Cały kurs podzielony jest na siedem części (modułów), na które składają się lekcje o:
• eksporcie,
• eksporcie w twojej firmie,
• marketingu,
• poszukiwaniu partnerów,
• cłach i podatkach,
• prawie w eksporcie,
• finansowaniu eksportu.
Wsparcie ekspertów
Tak jak przy każdym innym szkoleniu oferowanym w akademii, także w tym uczestnicy mogą korzystać z instrumentów wsparcia. Z jednej strony są to opiekunowie, czyli osoby, które pomagają w wyborze szkolenia, powstaniu grupy szkoleniowej. To do nich można się zgłaszać w razie jakichkolwiek problemów technicznych (logowanie, wypełnianie formularzy).
Ich zadaniem jest także czuwanie nad przebiegiem nauki. Z drugiej strony są to tzw. tutorzy. To eksperci odpowiedzialni za konkretne szkolenia lub ich części. To do nich wolno kierować pytania merytoryczne zawsze wtedy, gdy jakaś część materiału szkoleniowego jest niezrozumiała, uczestnik ma problem z rozwiązaniem jakiegoś zadania lub w wyniku nauki pojawiają się wątpliwości, na które w materiałach nie ma odpowiedzi.
Akademia PARP to także możliwość tworzenia grup dyskusyjnych i uczestnictwa w tzw. czatach (również w wideokonferencjach, wystarczy kamera internetowa). W tym miejscu uczestnik może wymieniać się doświadczeniami i własnymi poglądami z innymi uczestnikami szkoleń. Dzięki temu w jednym miejscu przedsiębiorca ma dostęp zarówno do wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych doświadczeń innych uczestników.
Bez wkładu własnego
Szkolenia mają postać e-learningu. To oznacza pełną swobodę dla uczestników. Przedsiębiorca sam decyduje, kiedy i gdzie przejdzie przez kolejne etapy nauki. Wystarczy trochę wolnego czasu i dostęp do komputera i Internetu. Co istotne, szkolenia są w całości finansowane z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Oznacza to brak obowiązku wnoszenia własnego wkładu finansowego. Wystarczy intelektualny. Aby zostać uczestnikiem Akademii PARP, należy zalogować się na podanej wyżej stronie i wypełnić formularz rejestracyjny.
Od podatków po marketing
W tej chwili w Akademii PARP udostępnionych jest 30 szkoleń. Ich tematyka jest niezwykle zróżnicowana i obejmuje:
zagadnienia finansowe i prawne, zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i osobiste, marketing i sprzedaż oraz wiedzę ogólną i otoczenia biznesu.
• Podatek VAT 2011
• Podatek VAT 2010
• Podatek CIT
• Podatek PIT
• Podatek PIT dla pracowników etatowych
• Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMSP
• Zabezpieczenie transakcji handlowych
• Zamówienia publiczne
• Prawo pracy w MSP
• Finanse dla niefinansistów
• Jak założyć własną firmę?
• Jak rozwijać firmę?
• Zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu
• Zarządzanie jakością w MSP
• Biznesplan
• E-Biznes
• Planowanie własnej kariery zawodowej
• Umiejętności osobiste
• Negocjacje handlowe w MSP
• Praktyczne zarządzanie personelem w MSP
• Techniki sprzedaży
• Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem
• Plan marketingowy w MMSP
• Praktyczne zagadnienia public relations i marketingu w MSP
• Marketing internetowy i e-commerce w MSP
• Badanie rynku
• ABC eksportera
• Pozyskiwanie funduszy UE na projekty w MSP
• BHP w sektorze MSP
• Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej