Ochroną osób jest działanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa życia, zdrowia i nietykalności osobistej. Ochroną mienia są natomiast działania zapobiegające przestępstwom i wykroczeniom przeciwko mieniu, a także przeciwdziałające powstawaniu szkody wynikającej z tych zdarzeń oraz niedopuszczające do wstępu osób nieuprawnionych na teren chroniony.

Aby otrzymać koncesję, przedsiębiorca musi złożyć wniosek. Może zrobić to zarówno osoba fizyczna, jak i spółka. Osoba fizyczna może wnioskować o koncesję, jeśli posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia.

Gdy o licencję występuje przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, wspomniane licencje powinna posiadać co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.

Do wniosku o wydanie koncesji trzeba będzie dołączyć jeszcze spory plik dokumentów. O tym, jakie będą potrzebne, przedsiębiorca dowie się z rozporządzenia z 27 maja 1998 r. w sprawie rodzajów dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o udzielenie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (DzU nr 69, poz. 457). Wynika z niego, że potrzebne będą:

• dokument określający status przedsiębiorcy, adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności gospodarczej, zakresu oraz formy usług ochrony osób i mienia, terminu ważności koncesji i daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

• urzędowo poświadczona kopia dokumentu stwierdzającego posiadanie licencji drugiego stopnia pracownika ochrony fizycznej lub pracownika zabezpieczenia technicznego,

• zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne – wspólnika spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, członka zarządu, prokurenta, pełnomocnika (jednym słowem osób, które legitymują się wymaganymi przez przepisy rodzajami licencji),

• dokument stwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia,

• zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON wydane przez właściwy urząd statystyczny albo urzędowo poświadczona jego kopia,

• zaświadczenie urzędu skarbowego stwierdzające, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatami należności budżetowych.

Znacznie więcej dokumentów muszą dołączyć do wniosku o koncesję przedsiębiorcy niebędący osobą fizyczną. Oni muszą przedstawić dodatkowo:

• umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy (albo urzędowo poświadczone ich kopie),

• odpis z właściwego rejestru (jeśli przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru),

• wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników, z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania,

• listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji,

• dokument określający proporcje udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokość, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników – gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym.

Osobiście lub z pośrednictwem poczty

Wniosek (wraz z załącznikami) w sprawie udzielenia koncesji do ministra spraw wewnętrznych i administracji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 616 zł można kierować drogą pocztową na adres: 02-591 Warszawa, ul. Batorego 5 lub składać osobiście (bądź przez pełnomocnika lub kuriera) w biurze podawczym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa, ul. Rakowiecka 2a.

 

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia przez ministra koncesji trwa – stosownie do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego – około dwóch miesięcy, o ile wraz z wnioskiem zostały złożone wszystkie wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie innych organów. Termin ten może ulec przedłużeniu, gdy w toku postępowania zajdzie konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie. Dlatego warto jak najszybciej przedłożyć wszystkie wymagane do uzyskania koncesji dokumenty. Ułatwi to załatwienie sprawy bez zbędnej zwłoki.

Decyzja udzielająca lub odmawiająca udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, jest wydawana niezwłocznie po zakończeniu postępowania administracyjnego prowadzonego w tym zakresie.

Koncesja zawiera:

• firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo adresu zamieszkania,

• numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz NIP,

• imiona i nazwiska wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających licencję drugiego stopnia,

• określenie zakresu działalności gospodarczej,

• określenie czasu jej ważności,

• określenie obszaru wykonywania działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia oraz datę jej rozpoczęcia.

Wysokość niektórych opłat skarbowych

Przedsiębiorca zapłaci za:

• koncesję – 616 zł

• decyzję dotyczącą przedłużenia terminu ważności koncesji – 308 zł

• inne decyzje zmieniające koncesję – 10 zł

• promesę – 98 zł (jest to przyrzeczenie udzielenia koncesji, wydawane w uzasadnionych przypadkach, ważne przez sześć miesięcy od daty wydania; określa warunki, po spełnieniu których można ubiegać się o udzielenie koncesji)

• wydanie zaświadczenia – 17 zł

• pełnomocnictwo dotyczące reprezentowania przedsiębiorcy przed sądami i organami administracji rządowej – 17 zł

Czytaj też artykuły:

 

Zobacz cały poradnik:

» Jak założyć małą firmę

Pomysły na własny biznes:

 

Więcej ciekawych pomysłów na biznes w serwisie:

» Firma » Zakładanie firmy » Pomysł na biznes

Zobacz więcej poradników firmowych:

Dobra Firma » Firma » Poradniki firmowe