Na początku sierpnia weszło w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0B17CD2ECD609AC686691DB615E17F33?id=361219]rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w promocji w ramach działania 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2010 nr 133, poz. 892)[/link].
Pozwala ono na przyznawanie kolejnego rodzaju dotacji z tego programu.
Co istotne, wejście w życie tego aktu od razu przełożyło się na realne możliwości sięgania po dotacje. Ministerstwo Gospodarki ogłosiło bowiem konkurs na udział firm w programie promocji o charakterze ogólnym. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami pomoc może zostać udzielona właśnie na udział w programie promocji o charakterze ogólnym albo branżowym programie.
Aktualny konkurs odnosi się do tej pierwszej możliwości, a tym samym nie ma na celu promowania konkretnej branży, grupy towarów lub usług. Innymi słowy swój akces do wyjazdu na targi i misje mogą zgłaszać wszystkie firmy, których projekty (działalność, perspektywy dalszego rozwoju) wpisują się jakoś w zaplanowane imprezy.
[srodtytul]Imprezy do wyboru[/srodtytul]
W tej chwili przedsiębiorcy mają do wyboru 11 różnego rodzaju wydarzeń. I tak wolno zgłaszać swój udział do:
- wielobranżowej misji gospodarczej do Gruzji (II połowa października),
- misji gospodarczej na targi DEFENSYS – Grecja/Saloniki (28 – 31 października),
- misji gospodarczej towarzyszącej wizycie wicepremiera Waldemara Pawlaka do Turcji/Ankara (II połowa października),
- stoiska narodowego na Międzynarodowych Targach Łódek Jachtów Salon Nautico 2010 – Hiszpania/Barcelona (6 – 14 listopada),
- misji gospodarczej na targi China Industry Fair – Chiny/Shanghai (9 – 13 listopada),
- misji gospodarczej na targi Israel Gateway 2010 – Izrael/Tel Awiw (27 – 30 listopada),
- misji gospodarczej na targi International Hotel/Motel & Restaurant Show – USA/New York (13 – 16 listopada),
- stoiska narodowego polskich firm w Azerbejdżanie/Baku (listopad),
- misji gospodarczej w związku z wizytą wicepremiera Waldemara Pawlaka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (listopad),
- misji gospodarczej na Międzynarodową Wystawę Przemysłu Obronnego INDODEFENCE 2010 – Indonezja/Jakarta (10 – 13 listopada),
- stoiska narodowego na Międzynarodowych Targach Autumn International Fair – Albania/Tirana (25 – 30 listopada).
[srodtytul]Zgłoszenie i wniosek[/srodtytul]
W zależności od dokonanego wyboru należy zgłosić swój udział do odpowiedniej instytucji. Przykładowo dla pierwszej z wymienionych wielobranżowej misji gospodarczej do Wydziału Promocji Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki. Dla misji gospodarczej w Turcji właściwa będzie Krajowa Izba Gospodarcza.
Z kolei dla misji gospodarczej na targi International Hotel/Motel & Restaurant Show – Centrum Informacji Gospodarczej. Pełną listę aktualnych projektów objętych promocją ogólną wraz z wykazem odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń instytucji można znaleźć na portalu ministerstwa: [link=http://www.mg.gov.pl]www.mg.gov.pl[/link].
Zgłoszenia udziału w takiej imprezie nie wolno utożsamiać ze złożeniem wniosku o dofinansowanie. Ten, niezależnie od tego, której dokładnie imprezy dotyczy, należy dostarczyć do Ministerstwa Gospodarki, Departament Wdrażania Programów Operacyjnych, plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.
Wnioski będą przyjmowane do wyczerpania budżetu, ale nie dłużej niż do 30 września. Jednak należy pamiętać, że zgodnie z przepisami wskazanego rozporządzenia, wniosek należy złożyć nie później niż 60 dni przed terminem rozpoczęcia programu promocji o charakterze ogólnym, do którego przedsiębiorca zgłosił swój udział. Na jakie dofinansowanie mogą liczyć firmy?
[b]Pomoc nie może przekroczyć 50 proc. poniesionych wydatków (kwalifikowanych) i jednocześnie 25 tys. zł na udział w jednym programie.[/b]
Dodatkowe informacje można uzyskać wysyłając e-mail na adres: [mail=652.POIG@mg.gov.pl]652.POIG@mg.gov.pl[/mail].
[ramka][b]Co jest kwalifikowanym wydatkiem?[/b]
Do tej kategorii można zaliczyć pieniądze wydane m.in. na:
- wynajem powierzchni wystawowej,
- wynajem sali konferencyjnej,
zakup usług w zakresie obsługi technicznej (nagłośnienie, oświetlenie itp.),
- organizację seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji itp.,
- usługi tłumaczenia (symultaniczne
lub konsekutywne),
- transport osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów lub degustacji,
- transport i spedycję eksponatów wraz z ich ubezpieczeniem i kosztami odprawy celnej,
- wpis do katalogu targowego, opłaty rejestracyjne oraz reklamy w mediach targowych.[/ramka]