5 kwietnia 2010 r. został zmieniony obowiązek przedstawiania przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, głównie w zakresie danych o wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Począwszy od dokumentów wysyłanych do PFRON za kwiecień do 20 maja pracodawcy powinni byli informacje o pomocy innej niż de minimis (w skrócie INF-O-PP) przesłać do PFRON już na nowym formularzu.

Jego wzór został określony w załączniku do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=346723]rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (DzU nr 53, poz. 312)[/link].

Dodatkowo PFRON poinformował, że pracodawcy ubiegający się o wypłatę miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych składając dokumenty Wn-D już za kwiecień 2010 r. wraz z załącznikami INF–D-P zobowiązani byli do załączenia:

- informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy,

- sprawozdań finansowych za okres trzech ostatnich lat obrotowych, tj. 2007, 2008 i 2009 r. (jednorazowo wraz z pierwszym wnioskiem Wn-D, a także w razie zmiany treści tych sprawozdań); dotyczy podmiotów gospodarczych zobowiązanych do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Jednocześnie PFRON poinformował, że pracodawca:

- korzystający z elektronicznej formy przekazywania dokumentów za pośrednictwem aplikacji SODiR online czy offline – do chwili udostępnienia nowego wzoru formularza INF-O-PP w wersji elektronicznej – powinien składać miesięczne wnioski o wypłatę dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych Wn-D, załączając dostępną w systemie SODiR wersję załącznika (INF-O-PP), tj. informację o pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis, - który chce pierwszy raz zarejestrować się w PFRON lub nie otrzymał pomocy z PFRON za 2010 r., ma przesłać informację o nieotrzymaniu pomocy.

Wszyscy pracodawcy, którzy już dostali w 2010 r. pomoc z tytułu subsydiów płacowych (miesięczne dofinansowanie), mieli obowiązek począwszy od dokumentów za kwiecień br. wysyłać do biura PFRON w wersji papierowej nowy wzór formularza INF-O-PP. Jest on zamieszczony do pobrania na stronie www.pfron.org.pl.

W związku z dużymi kłopotami pracodawców, którzy nie wiedzieli, jak prawidłowo wypełnić nową INF-O-PP wysyłając dokumenty Wn-D i INF-D-P do PFRON za kwiecień br., przedstawiamy wzór (przykład) jej poprawnego sporządzenia po uzyskaniu wszystkich wytycznych z PFRON.

[srodtytul]ŹLE WPISAŁEŚ, PRZYGOTUJ KOREKTĘ[/srodtytul]

[b]Z informacji uzyskanych od PFRON wynika, że wnioskodawca, który wypełnił dokumenty niewłaściwie lub niezgodnie ze stanem faktycznym, musi je poprawić [/b]

Pracodawcy, którzy wysyłając nową INF-O-PP za kwiecień br. wypełnili ją błędnie lub niezgodnie ze stanem faktycznym, np. wartość nominalną w części E formularza wykazali w kwocie innej niż wartość brutto, powinni teraz do PFRON wysłać korektę nowej INF-O-PP, poprawiając w dokumencie korygującym tylko źle wyliczoną kwotę.

Zgodnie z wyjaśnieniami PFRON kwoty wartości nominalnej i brutto powinny być bowiem wykazane w tej samej wysokości. Oznaczają one dla pracodawców kwoty wypłaconego miesięcznego dofinansowania na konto pracodawcy.

Również ci pracodawcy, którzy nie do końca wiedzieli, jak określić ich sytuację ekonomiczną, i np. brali pod uwagę złe lata do oceny, dołączając sprawozdania finansowe za okres 2006 – 2008 zamiast wziąć pod uwagę lata 2007 – 2009, powinni teraz koniecznie zrobić korektę nowej INF-O-PP. Sytuacja ekonomiczna w części B oczywiście ma wynikać z ich sprawozdań finansowych z trzech ostatnich lat, które powinni dołączyć do nowej INF-O-PP.

W korekcie muszą wziąć pod uwagę właściwe lata i zgodnie z danymi ze sprawozdań finansowych wypełnić część B tej informacji oraz dodatkowo dosłać do PFRON sprawozdanie za 2009 r., jeżeli wysyłając dokumenty za kwiecień wysłali do PFRON tylko sprawozdania za lata 2006 – 2008. Określenie sytuacji ekonomicznej jest dla PFRON bardzo ważne, bo zgodnie z ustawą o rehabilitacji pracodawca, który byłby w trudnej sytuacji ekonomicznej, nie mógłby uzyskiwać z PFRON miesięcznego dofinansowania.

Przypominam, że pracodawcy wysyłając wniosek Wn-D do PFRON w sekcji „oświadczenia” w dalszym ciągu oświadczają pod rygorem karnym, że nie są w trudnej sytuacji ekonomicznej. A więc wypełniając nową INF-O-PP, muszą również pamiętać, że dane zawarte na formularzu są zgodne ze stanem prawnym i faktycznym oraz zawierają na pewno sprawdzone i przeanalizowane dane przez osoby znające się na czytaniu sprawozdań finansowych.

Radzę pracodawcom, aby część B dotyczącą sytuacji ekonomicznej wypełniała np. główna księgowa a nie pani kadrowa, która nie musi znać się na przepisach o rachunkowości.

PFRON poinformował ponadto, że w części „informacje dotyczące przedsięwzięcia” w pkt 4 „maksymalna dopuszczalna intensywność lub wartość pomocy” pracodawca może podać zbiorczą kwotę dofinansowania do wypłaty z poz. 43 INF-D-P za dany miesiąc lub może wpisać „100 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą”. Większość pracodawców wysyłając za kwiecień br. nową INF-O-PP w tej pozycji wykazywała 10 mln euro na jeden rok.

Korektę dokumentu nowej INF-O-PP należy w dalszym ciągu przesłać do centrali PFRON w Warszawie listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.

Przykład wypełnionego formularza INF-O-PP w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, wraz z wyjaśnieniami

[i]Autorka jest dyrektorem ds. dofinansowań w firmie Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych [/i]

[ramka][b]Zobacz [link=http://rzeczpospolita.pl/pliki/dobrafirma/pdf/pefron.pdf]przykład formularza INF-O-PP[/link][/b][/ramka]