Polska wraz z innymi krajami UE do końca tego roku ma ratyfikować konwencję Międzynarodowej Organizacji Pracy o pracy na morzu.

Konwencja wprowadza nowy ujednolicony standard pracy na morskich statkach handlowych, który po wejściu w życie będzie stanowił czwarty filar międzynarodowego reżimu regulującego transport morski. Efektem ratyfikowania konwencji przez poszczególne państwa UE będzie wprowadzenie jednolitych standardów pracy na morskich statkach handlowych, a przez to ograniczenie zjawiska tanich bander, które bazują na złych warunkach pracy marynarzy.

Zdaniem KE, która zgodziła się na ratyfikację, przyjęcie postanowień konwencji na poziomie krajowym i europejskim zwiększy atrakcyjność zatrudnienia w sektorze morskim dla polskich marynarzy i pomoże w tworzeniu nowych miejsc pracy.

Ratyfikacja oznacza konieczność dostosowania polskiego ustawodawstwa do niektórych jej postanowień, zwłaszcza dotyczących naboru i pośrednictwa, pomieszczenia załogi na statku i udogodnień rekreacyjnych i socjalnych w porcie, żywności i sporządzania posiłków, bezpieczeństwa i higieny pracy na statku, morskiego certyfikatu pracy i deklaracji zgodności oraz procedur skargowych.

Ratyfikacja zmieni także zasady zatrudniania marynarzy, zawierania umów, czas pracy i wypoczynku w czasie rejsu.

Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje społeczne w sprawie projektu ustawy o pracy na morskich statkach handlowych. Dostosuje ona polskie prawo do postanowień konwencji. Projekt ustawy został wstępnie zaplanowany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów na czerwiec 2010 r.