Realia gospodarcze wymuszają wdrażanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning, czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa) lub CRM (Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami) jako narzędzi koniecznych do sprawnego działania.
W 2009 r. największe zainteresowanie budziły rozwiązania z zakresu controllingu, analityki biznesowej (Business Intelligence), optymalizacji procesów biznesowych (BPM), zarządzania zasobami ludzkimi (HR), automatyzacji produkcji oraz rozwiązania mobilne dla firm, które mają liczny zespół pracowników pracujących w terenie.
[srodtytul]Kontrolowanie zasobów[/srodtytul]
Istotna dla firm zarówno usługowych, jak i produkcyjnych była także integracja z różnego rodzaju urządzeniami pomiarowymi oraz zbierającymi dane, co zapewnia pełny i szybki obieg informacji.
– Systemy ERP muszą być coraz lepiej przygotowane na automatyzację pozyskiwania informacji generowanych przez różne urządzenia (skanery, czytniki i inne urządzenia mobilne, ale też np. wagi, maszyny technologiczne, czujniki itp.).
Dlatego rozwijane są, także pod kątem oczekiwań średnich firm, rozwiązania obejmujące stosowanie kodów kreskowych i technologii RFID w całym procesie logistycznym oraz śledzenie produkcji z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – mówi Maryla Pawlik, dyrektor ds. sprzedaży w BPSC.
Coraz częściej firmy decydują się na użytkowanie aplikacji w formie dzierżawy, czyli w tak zwanym modelu SaaS (Software as a Service), co pozwala korzystać z systemu ERP za kilka tysięcy złotych miesięcznie (cena jest zależna od liczby użytkowników oraz funkcjonalności).
[srodtytul]Szybkie reagowanie[/srodtytul]
Kryzys przyczynił się do większego zainteresowania rozwiązaniami informatycznymi i wzrostu świadomości, jak bardzo bywają niezbędne. Wiele przedsiębiorstw w ostatnich miesiącach padło ofiarą braku aktualnych informacji o kondycji firmy bądź ograniczonej możliwości szybkiego reagowania na zmieniające się warunki ekonomiczne.
Powodem utrudnień najczęściej stawały się ograniczenia wykorzystywanych rozwiązań informatycznych bądź w ogóle brak systemu IT. Stąd nagła popularność nowych systemów ERP, których wdrożenia nie są ani łatwe, ani krótkie, powodują jednak szybki wzrost efektywności organizacji.
– Wydaje się, że trudna sytuacja ekonomiczna nie okazała się tak głęboka, jak nas straszono, i teraz coraz więcej firm decyduje się na inwestycje w systemy poprawiające produktywność – mówi Marcin Sokołowski, senior marketing manager w Epicor Software Poland.
Producenci aplikacji informatycznych wychodzili już od pewnego czasu naprzeciw takim oczekiwaniom klientów, co spowodowało, że w 2009 r. pojawiło się wiele nowych rozwiązań adresowanych do różnych segmentów rynku. Według zapowiedzi będzie ich przybywać w także 2010 r.
Producenci oprócz zwyczajowego rozszerzania funkcji systemów położyli nacisk na szybkość i łatwość wdrożeń, co przekłada się na krótszy czas zwrotu inwestycji.
[wyimek]Coraz więcej jest systemów przygotowanych wstępnie dla konkretnych branż, tzw. prekonfigurowanych.[/wyimek]
Nie kupuje się już także nadmiarowych funkcji, co jeszcze niedawno było powszechne. Jak wykazały analizy Accenture, zdecydowana większość organizacji wykorzystywała nie więcej niż dwie na trzy funkcje posiadanego systemu ERP. Teraz nie ma już mowy o takiej rozrzutności.
[srodtytul]Nowości i premiery 2009 r.[/srodtytul]
Według danych agencji analitycznej DiS na polskim rynku w 2008 r. działało130 producentów oprogramowania dla średnich przedsiębiorstw, a 74 – dla małych firm. Dziesięciu producentów segmentu oprogramowania dla średnich przedsiębiorstw koncentruje 60 proc. sprzedaży, w segmencie małych przedsiębiorstw ta sama liczba producentów zajmuje 75 proc. rynku. Ich nowe produkty budzą największe zainteresowanie.
W 2009 r. firma SAP wprowadziła do swojej oferty nową wersję systemu SAP Business All-in-One przeznaczonego dla średniej wielkości przedsiębiorstw. Główną zmianą w konstrukcji systemu jest zorganizowanie go na podstawie pojedynczych procesów biznesowych.
Wcześniej całe rozwiązanie SAP Business All-in-One było podzielone na cztery bloki, w których zawarte były wszystkie procesy biznesowe. W nowym rozwiązaniu klienci dysponują także w pełni zintegrowanymi z systemem transakcyjnym modułami CRM i Business Intelligence.
Oracle z kolei przedstawił pakiet aplikacji Oracle E-Business Suite w wersji 12.1, który dostępny jest w Polsce od połowy 2009 r. Funkcjonalność oprogramowania Oracle E-Business Suite została rozszerzona m.in. o narzędzia związane z szacowaniem i rozdziałem kosztów, zarządzaniem polityką cenową i płatnościami oraz zarządzaniem produkcją.
W kwietniu zadebiutowała internetowa wersja aplikacji Oracle CRM On Demand. Oprogramowanie udostępniane w formie usług będzie oferowane na polskim rynku po standardowej cenie 70 USD miesięcznie za użytkownika. Funkcjonalność aplikacji jest dostosowana zarówno do potrzeb firm sektora MSP, jak i większych organizacji.
Dział Microsoft Dynamics firmy Microsoft udostępnił w październiku najnowszą wersję systemu ERP – Microsoft Dynamics AX2009. Microsoft wprowadził także aplikację xRM Microsoft Dynamice, która stanowi poprawiony i rozbudowany system CRM Microsoft Dynamics.
Platforma xRM nie tylko stwarza możliwość efektywnego zarządzania relacjami z klientem, lecz także umożliwia zarządzanie całym środowiskiem biznesowym, które go otacza.
– Wprowadzenie przez Microsoft platformy xRM na polski rynek ma na celu przekazanie większej władzy nad oprogramowaniem biznesowym jego bezpośrednim użytkownikom, którzy dokładnie wiedzą, jakich zmian wymaga ich firma – mówi Maciej Pogoda, architekt systemów CRM z Microsoft Services Central & Eastern Europe HQ.
Znacznie powiększyła się też rodzina produktów firmy Epicor. W 2009 r. firma wprowadziła na rynek: IT Service Management 2009, Epicor for Service Enterprises 8.2, Epicor Mobile Field Service oraz iScala 2.3 SR2. Epicor ITSM 2009 służy do zarządzania usługami i infrastrukturą.
ITEpicor for Service Enterprises 8.2 wspomaga zarządzanie projektami głównie w średnich firmach z branży usługowej. Pod koniec roku firma dodała także do swojego portfolio Epicor Mobile Field Service – rozwiązanie przeznaczone dla przedsiębiorstw ze skomplikowaną strukturą personelu pracującego w terenie.
[srodtytul]Z naszego podwórka[/srodtytul]
U polskich producentów rozszerzanie portfolio też było widoczne. W 2009 r. ComArch wprowadził na rynek nowy system Comarch Altum. Sprzedawany jest nie tylko w Polsce, lecz także we Francji i w Niemczech.
Na jego innowacyjność składają się główne wyróżniki platformy: wbudowane narzędzia analityczne Business Intelligence i silnik workflow (praca grupowa, obieg dokumentów) w połączeniu z nowoczesną technologią. Już niedługo na rynek wejdzie najnowsza wersja Comarch Altum 5.0. W zakresie Comarch OPT! MA w 2009 r. udostępniono trzy główne wersje: 15.5, 16.0 oraz 17.0.
W przypadku Macrologic ostatni rok pozwolił zdywersyfikować ofertę i stworzyć klika rodzajów produktów controllingowych dla klientów, których potrzeby nie wymagają wdrożenia pełnego controllingu. Macrologic wprowadził na rynek nowe rozwiązanie swojego systemu Xpertis napisane w Javie (jTerm) z myślą o usprawnieniu wdrażania systemu ERP. Xpertis pracuje wydajnie w sieci rozległej nawet na słabych łączach, o transmisji ok. 30 Kb/s na użytkownika.
Jeśli chodzi o firmę BPSC, to jej system Impuls 5 został w ostatnich miesiącach zintegrowany z aplikacją Finder On-Line. Rozwiązanie to pozwoli na prowadzenie wszelkich działań racjonalizujących wykorzystanie firmowej floty samochodowej z poziomu systemu ERP, dając ogromne możliwości w zakresie pozyskiwania informacji o wykorzystaniu pojazdów oraz kontroli związanych z tym kosztów.
Nową wersję 2.0 zyskał system mHR – oprogramowanie wspierające wszystkie obszary zarządzania kapitałem ludzkim przedsiębiorstwa dostępne jest teraz online.
Teta rozwija narzędzia dodatkowe, takie jak mechanizm workflow czy mechanizm trybu projektowania, w pakiecie
TETA Constellation. Największe zmiany Teta planuje w zakresie modułu logistycznego. Mają się one koncentrować m.in. na dostosowaniu aplikacji do branżowych rozwiązań dla firm z obszarów gospodarki odpadami.
Asseco BS wprowadziło do sprzedaży WAPRO MAX – zintegrowany system klasy ERP przeznaczony dla małych i średnich firm.
[ramka][b]Producenci oprogramowania dla MSP[/b]
Udział w sprzedaży licencji w 2008 r.:
- Dla średnich przedsiębiorstw dziesięciu największych – 59,4 proc. pozostali (120 firm) – 40,6 proc.
- Dla małych przedsiębiorstw dziesięciu największych – 73,4 proc. pozostali (120 firm) – 26,6 proc.
źródło: DiS [/ramka]
[ramka][b]Grzegorz Rogaliński prezes SAP Polska[/b]
W 2010 r. głównym trendem w rozwoju oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw będzie coraz większa prekonfiguracja. Zgodnie z naszymi obserwacjami klienci w dzisiejszym otoczeniu rynkowym przede wszystkim szukają systemów, które można wdrażać szybko i łatwo, co można osiągnąć właśnie dzięki prekonfiguracji. Będziemy stawiać na systemy, które dają szybki zwrot z inwestycji.
Wiele inicjatyw w dziedzinie rozwoju oprogramowania dotyczy także platform współpracy między członkami zespołów w firmach czy dostawcami i klientami. Nie ogranicza się już ona jednak do współtworzenia dokumentów, lecz obejmuje także np. wspólne projektowanie procesów biznesowych przez klienta i dostawcę oprogramowania bez względu na fizyczną odległość, jaka ich dzieli.[/ramka]
[ramka][b]Marcin Sokołowskisenior marketing manager, EMEA Programs, Epicor Software Poland[/b]
W 2009 r. na popularności zyskały aplikacje do zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa (EPM – Enterprise Performance Management) oraz rozwiązania analityczne (Business Intelligence), dzięki którym można identyfikować źródła problemów i podejmować racjonalne decyzje biznesowe. Na przykład gdy zajdzie konieczność redukcji kosztów, ograniczenia produkcji czy renegocjacji najważniejszych kontraktów z dostawcami, warto skorzystać z konkretnych danych liczbowych.
Inny obszar, którym klienci byli bardzo zainteresowani, to moduły związane z bezpieczeństwem firmy, które pozwalają pracownikom wykonywać operacje jedynie w ramach posiadanych uprawnień, np. dają prawa edycji lub tylko widoku określonych informacji, a wykonanie konkretnych czynności wymaga autoryzacji przełożonego.
Ta funkcjonalność pozwala na ustawienie przepływu informacji i dostępu do danych w taki sposób, by można było monitorować działania użytkowników i chronić firmę przed stratami związanymi z pomyłkami lub celowym negatywnym działaniem pracowników.W tej chwili klienci, wybierając system, chcą w określonym czasie uzyskać wymierne korzyści.
Spowolnienie gospodarcze wymusiło zmianę hierarchii kryteriów wyboru rozwiązań IT. Obecnie najważniejszym wyznacznikiem jest spodziewany zwrot z inwestycji i czas, w jakim to nastąpi. [/ramka]
[ramka][b]Ireneusz Krak dyrektor ds. rozwoju aplikacji w BPSC[/b]
Coraz szersza wymiana informacji pomiędzy użytkownikiem systemu ERP a jego klientami powoduje korzystanie ze wspólnych platform wymiany danych, np. EDI czy portali wymiany informacji.
Innym kierunkiem rozwoju aplikacji dla firm są intensywne prace nad rozwiązaniami branżowymi, w szczególności aplikacjami dla branż produkcyjnych, logistycznych czy budowlanych.
Z naszych doświadczeń związanych z funkcjonowaniem rozwiązań finansowo-księgowych wynika też, że największe problemy w firmach związane są nie z rozliczaniem kosztów, lecz z uzyskiwaniem informacji źródłowej dotyczącej kosztów już poniesionych, jednak jeszcze niezewidencjonowanych.
Te problemy mogą rozwiązać właśnie systemy informatyczne.[/ramka]