Żeby prowadzić własną firmę, najpierw trzeba ją zarejestrować. Najprościej robi się to w gminnej ewidencji działalności gospodarczej.

[b]Uwaga![/b] W tym tekście opisujemy procedurę, tak jak zgodnie z przepisami powinna wyglądać. Niektóre urzędy wypracowały jednak własne zasady niekoniecznie realizujące ideę jednego okienka.

Piszemy też wyłącznie o osobach fizycznych wpisujących się do gminnej ewidencji działalności gospodarczej. Nie zajmujemy się spółkami i innymi podmiotami, które trzeba wpisać do Krajowego Rejestru Sądowego.

[srodtytul]Kilka sposobów rejestracji[/srodtytul]

Najłatwiej złożyć wniosek osobiście w urzędzie gminy, a ona prześle dane do pozostałych urzędów. Czynności tej można dokonać przez pełnomocnika. W obu wypadkach trzeba okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.

Taki wniosek można też wypełnić w domu, korzystając z dostępnych na stronach internetowych formularzy.

Można też złożyć wniosek elektronicznie za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu. I tu są dwie opcje – jeśli dysponujemy bezpiecznym podpisem elektronicznym, wystarczy złożyć taki podpis. Z drogi elektronicznej mogą skorzystać także ci, którzy nie dysponują bezpiecznym podpisem, jednak muszą się wówczas pofatygować do urzędu i własnoręcznie podpisać formularz. Nie wszystkie urzędy gmin zamieściły jednak na swoich stronach internetowych elektroniczne wzory wniosków.

Wypełnione formularze można też przesłać pocztą, ale tylko z poświadczonym notarialnie podpisem wnioskodawcy.

[srodtytul]Wyślą do innych urzędów[/srodtytul]

Dane z wniosku o wpis do ewidencji organ ewidencyjny niezwłocznie (zgodnie z ustawą nie później niż w ciągu trzech dni od dnia wpisu) przesyła do urzędu skarbowego, statystycznego oraz ZUS lub KRUS. Z wyjaśnień resortu gospodarki wynika, że urząd nie musi tego robić pocztą, może przesłać dokumenty elektronicznie. W praktyce do dziś, zwłaszcza w dużych miastach, dokumenty między urzędami wożą zazwyczaj posłańcy.

Urząd, także niezwłocznie, dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie (z wyjaśnień opublikowanych przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że jeśli osoba zgłosiła się osobiście, to powinna dostać zaświadczenie o wpisie od ręki).

Przez ograniczenie składanych wniosków i zmniejszenie liczby odwiedzanych przy tym instytucji nowe przepisy miały skrócić i ułatwić procedurę zakładania działalności gospodarczej.

Jak jednak pokazuje praktyka, poprawne wypełnienie dokumentów nie jest takie łatwe, jak zakładano, i często trwa nawet dłużej niż do tej pory. Resort gospodarki zapowiedział wprawdzie poprawienie przepisów w tym zakresie, ale po odejściu wiceministra Adama Szejnfelda tempo prac zdecydowanie osłabło.

[srodtytul]Prawie za darmo[/srodtytul]

Od 31 marca 2009 r. rejestracja działalności w gminie jest bezpłatna. Nie płaci się również za zmiany oraz za zawieszanie i wznawianie działalności. Odpłatne jest natomiast wydanie zaświadczenia o wpisie – opłata wynosi 17 zł. Z kolei 5 zł od strony płaci się od wydania duplikatu zaświadczenia o wpisie do ewidencji.

Przy odbiorze tego dokumentu trzeba się wylegitymować dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość. Może on też zostać przesłany pocztą.

[srodtytul]Jawne dane[/srodtytul]

Przyszłym przedsiębiorcom przypominamy, że zgodnie z art. 7a prawa działalności gospodarczej ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i zawarte w niej dane nie podlegają przepisom o ochronie danych osobowych. To znaczy, że są dostępne dla każdej osoby, która ich zażąda. Nie musi ona wykazywać swojego interesu prawnego w tym zakresie.

[srodtytul]Cztery wnioski w jednym formularzu[/srodtytul]

Przypominamy, że wniosek o wpis do ewidencji jest obecnie jednocześnie:

- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,

- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych lub też zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Nie znaczy to jednak, że wypełniając formularze składane w gminnej ewidencji, dopełniamy wszystkich formalności niezbędnych do prowadzenia firmy.

[srodtytul]Zgłoszenie do ZUS[/srodtytul]

Wprawdzie przedsiębiorca od złożenia wniosku w gminie może prowadzić działalność, jednak nie ominie go wizyta w innych urzędach. Niezbędny okaże się kontakt z ZUS. Przedsiębiorca musi bowiem zgłosić do ubezpieczeń siebie, a często też członków rodziny. Może to jednak zrobić nie tylko osobiście w ZUS, ale też przesyłając zgłoszenie pocztą. Wypełni przy tym druki ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Wkrótce (a często nawet przed rozpoczęciem działalności) może się też okazać konieczne zgłoszenie VAT i wybór formy opodatkowania. A to oznacza wizytę w urzędzie skarbowym. Jest to niezbędne, gdy obroty przekroczą 50 tys. zł w skali roku, ale jeśli ktoś zaczyna np. w połowie roku, czyli od 1 lipca, to kwota się zmniejsza proporcjonalnie, czyli w tym wypadku o połowę.

[srodtytul]Gdzie szukać przepisów[/srodtytul]

Przepisy o jednym okienku wprowadzono nie do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=79916]ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, lecz do w znacznej mierze nieaktualnego już prawa działalności gospodarczej (DzU z 1999 r. nr 101, poz. 1178 ze zm.)[/link]. Są to bowiem przepisy przejściowe, które mają zniknąć za niespełna dwa lata, po wprowadzeniu centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej (CEIDG).

W CEIDG będzie można rejestrować się elektronicznie, choć nie zniknie możliwość składania pisemnych formularzy.

[ramka][b]Formularze do wypełnienia [/b]

Rozpoczynający działalność gospodarczą wypełnia:

[b]- EDG-1 – Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej[/b], oraz załączniki:

[b]- EDG-MW – Dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej[/b], jeśli nie mieści się to we wniosku EDG,

[b]- EDG-RD – Wykonywana działalność gospodarcza [/b]– jeśli dziesięć miejsc dostępnych we wniosku EDG to za mało,

[b]- EDG-RB – Informacja o rachunkach bankowych[/b], jeśli takie się posiada,

[b]- EDG-POPR[/b] – jest to formularz do dokonywania korekt w razie pomyłek.[/ramka]

[b] Czytaj więcej w poradniku:[/b]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405903.html]Kłopoty z kodami i skróconą nazwą[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405905.html]Pełnomocnictwo zgodnie z kodeksem[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405906.html]Jedna osoba – jeden wpis [/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405907.html]Pięć okienek i mam własny biznes[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405909.html]Jak Anna Pawłowicz wpisuje się do ewidencji[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405922.html]Kiedy zawiesić, a kiedy zlikwidować [/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405925.html]Przerwa w działalności[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405926.html]Gdzie dokona wpisu Polak z zagranicy[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405928.html]Można prowadzić biuro w swoim mieszkaniu[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405927.html]Mikroprzedsiębiorca bez rachunku w banku[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405928.html]Można prowadzić biuro w swoim mieszkaniu[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/405931.html]Z nowym kodem statystycznym w Nowy Rok[/link]