Na program promocji ogólnej maksymalna dotacja sięgnie 25 tys. zł. Takie są założenia projektu [b]rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji realizowanych w ramach "Innowacyjnej gospodarki (IG)"[/b]. Jednocześnie dla programów specjalistycznych wsparcie będzie stanowić 60 proc. kosztów, a dla promocji ogólnej 50 proc. Pozostałą część przedsiębiorca, który zechce uczestniczyć w targach, misjach gospodarczych, seminariach, konferencjach i innych tego typu imprezach, będzie musiał sfinansować ze środków własnych. Projekt rozporządzenia wprowadza oczywiście definicje promocji branżowej i ogólnej. Ta pierwsza ma być reklamą konkretnego sektora gospodarczego lub określonej grupy produktowej. Celem drugiej powinna być generalna promocja polskiej gospodarki.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem za wprowadzanie w życie takich projektów będą odpowiadały instytucje wyłaniane przez Ministerstwo Gospodarki w konkursach, nazywane realizatorem lub organizatorem. Najpierw opracują szczegółowy plan takiej promocji. Następnie poszczególni przedsiębiorcy będą mogli się zgłaszać za ich pośrednictwem do udziału w wybranych wydarzeniach. Aby się zakwalifikować trzeba będzie wykazać, że firma ma możliwości rozwijania działalności eksportowej, a w swojej ofercie produkty lub usługi, które potencjalnie zainteresują zagraniczne rynki.

Uzyskaną dotację przedsiębiorca będzie miał prawo wykorzystać m.in. na udział jako wystawca w targach krajowych i zagranicznych, organizację spotkań biznesowych, wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych lub uzyskanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia działalności eksportowej (np. wymaganych certyfikatów). Takie działania i imprezy będą oczywiście musiały być częścią większego planu promocji wybranego i zatwierdzonego przez ministerstwo.

Według przyjętych założeń pomoc dla firm będzie udzielana na podstawie tzw. reguł de minimis. Dlatego znajdą do niej zastosowanie przepisy unijne ([b]rozporządzenie Komisji nr 1998/2006[/b]) przykładowo wyłączające z dotacji podmioty działające w sektorach rybołówstwa, węgla i stali lub związane z podstawową produkcją towarów rolnych. Nie będą z niej mogły skorzystać wszystkie inne firmy, jeśli wykorzystały limit 200 tys. euro pomocy, jaki przewiduje de minimis.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu działania te mają przyczynić się do poprawy wizerunku polskiej gospodarki na świecie i zwrócenia na nią uwagi potencjalnych inwestorów. Celem projektów ma być także wykreowanie silnej polskiej marki. Rozporządzenie pozwoli na realizację tzw. działania 6.5 programu "IG", na które zarezerwowano ze środków unijnych i budżetu państwa ponad 78 mln euro.

Projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji międzyresortowych. Ma wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku.