Od tej daty pięcioletnie dzieci będą realizowały roczne przygotowanie przedszkolne, czyli tzw. zerówkę, nie tylko w typowych przedszkolach i w szkołach podstawowych, ale także w zespołach i punktach przedszkolnych. Te zmiany mają pozwolić dzieciom z miniprzedszkoli zapewnić takie samo jak w zwykłych placówkach przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
Wynika to z nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5F6D04228F94E028CD90612482959B92?id=175841]ustawy o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link] oraz z nowego [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313354]rozporządzenia w sprawie innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (DzU z 2009 r. nr 83, poz. 693)[/link]. Prowadzący małe placówki muszą więc od najbliższego roku przedszkolnego być przygotowani na zmiany.
[srodtytul]Dłuższa nauka w dużej grupie[/srodtytul]
Rozporządzenie określa minimalny dzienny i tygodniowy wymiar godzin zajęć, w ramach których jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Zależy ona od liczebności dzieci w danej placówce.
I tak: minimalny dzienny wymiar godzin zajęć prowadzonych w punkcie lub zespole, w czasie których jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego, ma od 1 września 2009 r. wynosić trzy godziny, a minimalny tygodniowy wymiar takich zajęć wyniesie:
- w grupie liczącej od 3 do 15 dzieci – 12 godzin;
- w grupie liczącej od 16 do 19 dzieci – 16 godzin;
- w grupie liczącej od 20 do 25 dzieci – 20 godzin.
Tak więc w małej grupie wystarczy, by zajęcia w ramach podstawy programowej odbywały się trzy razy w tygodniu po cztery godziny (zakładając, że zespół przedszkolny nie działa we wszystkie dni tygodnia), a w dużej grupie musi to być np. cztery godziny przez pięć dni w tygodniu. Ale np. w 20-osobowym zespole przed- szkolnym działającym tylko przez trzy dni w tygodniu – dzieci musiałyby mieć po prawie siedem godzin zajęć w ramach podstawy programowej dziennie.
[srodtytul]Ile dzieci w punkcie[/srodtytul]
Nadal w zespołach i punktach przedszkolnych grupa będzie mogła liczyć od trzech do 25 osób. Zostały jednak nieco zliberalizowane przepisy dotyczące liczby grup w jednym obiekcie. Nie ma przeszkód, by w budynku niespełniającym wyśrubowanych norm dla przedszkoli działały dwie mniejsze grupy (np. jedna dla młodszych, a druga dla starszych dzieci), jeżeli nie będzie w nich uczestniczyło więcej niż 25 dzieci łącznie.
[ramka][b]Przykład[/b]
Zespół przedszkolny mieszczący się na parterze murowanego domu jednorodzinnego zamierza utworzyć dwie grupy dzieci – jedną dla trzy- i czterolatków, drugą dla pięciolatków. W obu ma być nie więcej niż po 12 dzieci.
Dzisiaj jest to niemożliwe, ponieważ obowiązujące jeszcze [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=255111]rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (DzU z 2008 r. nr 7 poz. 38 ze zm.)[/link] pozwala na prowadzenie w takim lokalu jednej grupy przedszkolnej. Nie może w niej być więcej niż 25 dzieci. Ograniczenia dotyczącego liczby grup nie ma w nowym rozporządzeniu. Bez przeszkód więc prowadzący przedszkole będzie mógł zorganizować w swoim domu dwie grupy zamiast jednej, jeśli liczba dzieci nie przekroczy 25. [/ramka]
[srodtytul]Z orzeczeniem lekarskim[/srodtytul]
W zajęciach prowadzonych w punkcie bądź zespole przedszkolnym mogą uczestniczyć rodzice oraz prawni opiekunowie (zapomniano o nich w starym rozporządzeniu), mogą to być też pełnoletni członkowie rodzin upoważnieni przez rodziców bądź opiekunów.
[b]Osoby zajmujące się dziećmi, także członkowie rodzin, powinny mieć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania tego rodzaju działań, wydane zgodnie z przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.[/b]
Obowiązujące obecnie przepisy w tym zakresie nie są precyzyjne, a to powoduje różne podejście urzędów, przede wszystkim co do wymagań zdrowotnych wobec osób mających kontakt z dziećmi, a niebędących nauczycielami.
[ramka][b]Gdzie urządzić punkt przedszkolny[/b]
Podstawowe wymagania dla obiektów, w których można utworzyć małe przedszkola:
- lokal ma co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na otwartą przestrzeń,
- elementy wyposażenia wnętrz, w tym wykładziny, mają być co najmniej trudno zapalne,
- znajduje się w nim gaśnica proszkowa ABC o pojemności co najmniej 4 kg,
- lokal ma nie mniej niż 2,5 m wysokości,
- wielkość sali przeznaczonej na pobyt od trojga do pięciorga dzieci ma wynosić co najmniej 16 mkw.; jeżeli dzieci jest więcej niż pięcioro, to na każde kolejne powinna przypadać dodatkowa powierzchnia – 2 lub 2,5 mkw.,
- w lokalu jest odpowiednio wyposażona łazienka (toaleta),
- temperatura wewnątrz ma wynosić co najmniej 20 stopni C,
- co najmniej 50 proc. powierzchni okien w pomieszczeniu daje się otwierać, jeżeli jest tam wentylacja grawitacyjna,
- oświetlenie jest zgodne z Polską Normą,
- trzeba zapewnić możliwość leżakowania (jeśli pobyt dziecka przekracza pięć godzin dziennie).[/ramka]