Dlaczego zagraniczna firma miałaby wybudować fabrykę w województwie świętokrzyskim, a nie w innej części Polski albo w innym państwie? Dlaczego turysta miałby przyjechać w ten region, omijając np. Czechy lub Słowację? Jak go do tego nakłonić? To ważne pytania, nad którymi powinni się co jakiś czas zastanowić lokalni i regionalni włodarze. Zagraniczne inwestycje to napływ kapitału, szansa na nowe miejsca pracy, tworzone zarówno w sposób bezpośredni – dzięki inwestycji, jak i pośredni – przez włączenie lokalnych firm w łańcuch produkcji i współpracy. Przyjazd turystów to szansa rozwoju tej branży, większe przychody hoteli i pensjonatów, restauracji i barów. W perspektywie to większe zatrudnienie, podatki i tym samym dochody lokalnych budżetów. Jak zatem przyciągnąć inwestycje i turystów? Do zrobienia jest wiele. A jedno z takich działań to dobra i skuteczna promocja. Warto w nią zainwestować, tym bardziej że znaczną część wydatków może sfinansować Unia Europejska.
[srodtytul]Kampania medialna[/srodtytul]
Przygotowując kampanię reklamową, trzeba wiedzieć, do kogo jest kierowana i w jakim celu. Od tego będzie zależał dobór materiałów oraz sposób i miejsce ich prezentacji. Świętokrzyskie samorządy otrzymały w tym zakresie szerokie możliwości. Za kwalifikujące się do dofinansowania mogą bowiem zostać uznane projekty polegające na organizacji:
imprez turystycznych (koncerty, wystawy, inscenizacje),
kampanii promocyjnych,
kampanii medialnych (przez prasę, radio, telewizję, akcje billboardowe),
plebiscytów i konkursów,
promocyjnych wizyt dziennikarzy krajowych i zagranicznych.Dodatkowo istnieje możliwość uzyskania dotacji na przygotowanie specjalistycznych wydawnictw promocyjnych, udział w specjalistycznych targach i misjach, opracowanie oraz wdrożenie lokalnych i regionalnych programów promocji gospodarczej i turystycznej oraz promowanie atrakcji turystycznych regionu.
Innym rodzajem projektu, który może się przyczynić do zwiększenia liczby turystów i inwestorów, jest tworzenie i rozwój systemów informacji inwestycyjnej i turystycznej, w tym systemów obsługi inwestorów. Inne projekty, jakie mogą realizować samorządy, to rozwój i modernizacja infrastruktury informacyjnej i recepcyjnej przez budowę punktów informacyjnych oraz oznakowanie obszarów szczególnie atrakcyjnych pod względem turystycznym lub inwestycyjnym. Dzięki temu turysta lub potencjalny inwestor w jednym miejscu będzie mógł uzyskać wiele przydatnych informacji. Szczególnie w przypadku tego drugiego sprawna i przyjazna obsługa na pierwszym etapie jego obecności w województwie może się przyczynić do podjęcia korzystnej dla regionu decyzji o lokalizacji inwestycji.
[srodtytul]Większe projekty[/srodtytul]
Zgodnie z założeniami konkursu do udziału w nim mogą się kwalifikować tylko większe projekty. Takie, które rzeczywiście mają szansę skutecznie oddziaływać na świadomość potencjalnych turystów i inwestorów i zostaną przez nich zauważone. Dlatego właśnie zostały ustalone minimalne wartości takich projektów. Dla pojedynczych imprez to 100 tys. zł. Dla kampanii promocyjnych trzeba założyć wydatki na poziomie co najmniej 0,5 mln zł. Mniejsze projekty zostaną odrzucone z przyczyn formalnych. Dobrą wiadomością dla wszystkich wnioskodawców powinno być to, że przyjęty poziom dofinansowania to nawet 80 proc. kosztów (kwalifikowanych) projektu.
[srodtytul]Z wnioskiem do urzędu[/srodtytul]
Wnioski wraz z wymaganą dokumentacją należy składać od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30 – 15.30 w sekretariacie naboru projektów gospodarczych (Departament Funduszy Strukturalnych, urząd marszałkowski, budynek C2, III piętro, pok. 348, al. IX Wieków Kielc 3, 25-516 Kielce). Szczegółowe informacje, w tym wzory dokumentów niezbędnych w procesie aplikowania o środki unijne, regulamin konkursu, kryteria wyboru projektów, wzór umowy o dofinansowanie oraz podręczniki i inne wytyczne, dostępne są na stronie internetowej [link=http://www.rpo-swietokrzyskie.pl]www.rpo-swietokrzyskie.pl[/link]. Dodatkowych informacji udziela oddział wdrażania projektów gospodarczych – tel. (041) 342 16 14, (041) 342 12 87, (041) 342 18 99, (041) 342 14 41 oraz punkt informacyjny Regionalnego Programu Województwa Świętokrzyskiego – tel. (041) 342 16 17 lub (041) 342 18 37.
[ramka][b]GPP>informuje[/b]
Promocja gospodarcza i turystyczna regionu
Kto może uzyskać wsparcie:
instytucje otoczenia biznesu
partnerzy społeczni i gospodarczy
jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia
jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną
organizacje pozarządowe
jednostki wybrane w drodze przetargu, dostarczające usługi użyteczności publicznej na zlecenie władz jednostek samorządu terytorialnego.[/ramka]