– Nie ma takiego wymogu – wyjaśnia Katarzyna Hall, minister edukacji. – Do zgłoszenia w gminie wystarczy projekt organizacji wychowania przedszkolnego, opinia straży pożarnej, opinia powiatowego inspektora sanitarnego i wypis z KRS, jeżeli jest to osoba prawna. Trzeba też podać dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych oraz wskazać miejsce prowadzenia zespołu lub punktu i oświadczyć, że spełnia ono wymagania lokalowe.
Natomiast Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uważa, że niekiedy zmiana sposobu użytkowania może okazać się niezbędna – zadecyduje o tym urzędnik w starostwie, do którego trafi zgłoszenie zmiany użytkowania. Proponujemy więc postąpić następująco: złożyć wniosek o wpis do ewidencji oświatowej w gminie i jednocześnie, jeżeli lokal nie pełnił wcześniej podobnej funkcji, zgłosić zmianę sposobu użytkowania w starostwie. Jeżeli po 30 dniach nie będzie odpowiedzi na zgłoszenie w starostwie, a punkt zostanie wpisany do ewidencji gminnej, można rozpoczynać działalność.
Podstawa prawna: art. 71 prawa budowlanego (DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.), rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (DzU z 2008 r. nr 104, poz. 667), ustawa o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)