Pracowników urzędów państwowych obowiązuje 40-godzinna przeciętna tygodniowa norma czasu pracy, co określa art. 29 ust. 1 ustawy z 6 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.). Nie stosuje się do nich jednak reguł o wymiarze czasu pracy z art. 130 k.p. W żadnym miejscu ustawa o pracownikach urzędów państwowych do niego nie odsyła. Nie dając zatem tym pracownikom dnia wolnego, w związku ze świętem 3 Maja, pracodawca nie naruszy regulacji o czasie pracy.
Te obostrzenia nie dotyczą natomiast pracowników samorządowych. Wprawdzie ich tygodniowa norma czasu pracy obejmuje sztywno 40 godzin w tygodniu, ale do nich również stosuje się wymiar czasu pracy na podstawie art. 130 k.p. Tak wynika z art. 31 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).
Zasada sztywnej 40-godzinnej tygodniowej normy czasu pracy nie odnosi się jednak do pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Ich czas pracy reguluje kodeks pracy.
Tym samym obowiązują ich przepisy o przeciętnej 40-godzinnej tygodniowej normie czasu pracy i wymiar wynikający z art. 130 k.p. Trzeba im zatem w związku z majowym świętem udzielić dodatkowego dnia wolnego.
Wymóg oddania zatrudnionym wolnego dnia wynika z tego, że święto narodowe 3 Maja przypada w tym roku w sobotę, czyli w dzień wolny od pracy (art. 130 § 2 k.p.). W większości firm to ona jest dniem wolnym wynikającym z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.
Święto narodowe 3 Maja obniża wymiar pracy w tym miesiącu o osiem godzin. Jeśli pracodawcy nie udzielą wolnego, pracownicy przekroczą obowiązujący ich w majowym okresie rozliczeniowym wymiar czasu pracy. Zamiast pracować 152 godziny, będą mieli 160 godzin w 20 dniach roboczych.