[b]Odpowiada Paweł Puch, serwis oferty.net.[/b]

– Radzę, aby przed sfinalizowaniem transakcji sprawdzić, czy taka osoba nie ma zaległości podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 112 ordynacji podatkowej osoby nabywające przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa lub składniki majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. nieruchomość), stanowiące tzw. aktywa trwałe, powinny liczyć się z możliwością ponoszenia odpowiedzialności za zaległości podatkowe dotychczasowego właściciela nieruchomości. Odpowiedzialność taka powstaje w stosunku do każdego nowego właściciela bez względu na to, czy przeniesienie własności następuje odpłatnie czy też w drodze darowizny. Nabywca odpowiada za zaległości podatkowe zbywcy związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą osobiście całym swoim majątkiem obecnym i przyszłym do wartości nabytego mienia.

Kupując nieruchomość od osoby prowadzącej działalność gospodarczą i chcąc zabezpieczyć się przed niespodzianką związaną z koniecznością zapłaty za zaległości podatkowe zbywcy, możemy wystąpić – za zgodą sprzedającego – do organów podatkowych właściwych miejscowo dla zbywcy o wydanie zaświadczenia o wysokości jego zaległości podatkowych (art. 306g ordynacji podatkowej). Do wydania takiego wystarcza zgoda podatnika wyrażona na piśmie z jego podpisem i pieczęcią używaną do celów działalności. W zaświadczeniu, o którym mowa, organ podatkowy określa wysokość zaległości podatkowych zbywającego na dzień wydania zaświadczenia. Wydanie tego zaświadczenia jest ważne, gdyż nabywca nie odpowiada za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu. Tak więc ewentualny błąd organu podatkowego, gdyby przeoczył daną zaległość, nie może obciążać nabywcy, który działał na podstawie wydanego mu zaświadczenia i w oparciu o zaufanie do organów państwowych.Nabywca nie odpowiada także za zaległości podatkowe zbywcy powstałe po dniu wydania zaświadczenia, a przed dniem nabycia, jeżeli od dnia wydania zaświadczenia do dnia zbycia nie upłynęło 30 dni w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz trzy dni w przypadku zbycia konkretnej nieruchomości. Zaświadczenie umożliwiające wyłączenie odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe zbywcy wydawane jest na formularzu ZAS-Z i przewidziane przepisami art. 112 i art. 306g ordynacji. Występować o wydanie zaświadczenia powinniśmy nawet wówczas, gdy otrzymamy informację, że nieruchomość ta nie jest składnikiem majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, a fakt ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w akcie notarialnym w stosownym oświadczeniu złożonym przez właściciela nieruchomości.