Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej jest ostrożniejsze w ocenach. Z pisma, które dostała DOBRA FIRMA, wynika, że handlowiec może być telepracownikiem, jeśli zostaną spełnione ustawowe przesłanki stosowania tej formy zatrudnienia. Resort nie wyjaśnia jednak, czy przy telepracy Internet jest nieodzowny.

Jako firma handlowa zatrudniamy wielu przedstawicieli. W niektórych dniach tygodnia jeżdżą po Polsce, a w innych pracują w biurze. Ze względu na trudne warunki lokalowe chcemy polecić handlowcom, aby wykonywali telepracę. Czy możemy wręczyć im wypowiedzenia zmieniające? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

Inspekcja pracy uzasadnia swoje stanowisko tym, że telepracownik będący handlowcem nie wykonuje pracy stale przez Internet. Tymczasem ten środek komunikacji elektronicznej jest niezbędny przy telepracy.

– Telepracę można wykonywać wyłącznie przez Internet – potwierdza Grzegorz Orłowski, radca prawny ze spółki Orłowski, Patulski, Walczak. – Chodzi o to, aby ten środek komunikacji elektronicznej wykorzystywać przy wykonywaniu wszystkich obowiązków służbowych, a nie tylko niektórych. Nie wystarczy zatem przez Internet przekazywać tylko wyniki swojej pracy. Dlatego nie należy tak angażować przedstawicieli handlowych – reasumuje.

Ponadto według mecenasa Orłowskiego przy telepracy pracodawca musi mieć wirtualny kontakt i kontrolę nad telepracownikiem. To natomiast będzie utrudnione przy pracy handlowca w terenie. Według innych ekspertów mobilność nie ma znaczenia. Twierdzą oni, że wystarczy kupić handlowcowi laptop i przenośne łącze internetowe. Wtedy można mieć z nim stały, wirtualny kontakt. Zgadza się z tym prof. Krzysztof Rączka z Uniwersytetu Warszawskiego.

Czytelnik nie może zlecić handlowcom telepracy, wypowiadając im dotychczasowe warunki zatrudnienia. Jeżeli telepracę mają wykonywać np. osoby już pracujące w firmie, jest to dopuszczalne jedynie, gdy:

- pracownik lub pracodawca złożą wniosek o zastosowanie tego rodzaju pracy,

- strony zawrą porozumienie w sprawie zastosowania telepracy.

Zatrudniając handlowca w telepracy, trzeba zwrócić uwagę na jego miejsce pracy. Przy telepracy jest to każde miejsce poza siedzibą firmy, zazwyczaj dom telepracownika. Wówczas zapis w umowie o pracę może brzmieć następująco: „Pracodawca zatrudnia pracownika na stanowisku doradcy prawnego na czas określony od 1 listopada 2007 r. do 31 października 2008 r. Pracownik będzie wykonywał pracę w domu przy ulicy Lipowej 15 w Płońsku. Wyniki pracy zatrudniony będzie przesyłał pracodawcy drogą elektroniczną”.

Takiego postanowienia nie należy jednak zamieszczać w umowie o pracę handlowca, bo wtedy szef będzie musiał mu wypłacać diety za każdą podróż służbową odbywaną poza określone w angażu miejsce pracy (np. dom). Jak zatem określić miejsce pracy handlowca, który jest telepracownikiem? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na charakter wykonywanej pracy, co nie oznacza, że miejscem pracy handlowca może być cały kraj. W umowie o pracę można wpisać np., że:

„Pracodawca zatrudnia pracownika na stanowisku przedstawiciela handlowego na czas określony od 1 listopada 2007 r. do 31 października 2008 r. Miejscem pracy jest województwo mazowieckie. Wyniki pracy zatrudniony przesyła pracodawcy drogą elektroniczną”.

W ten sposób pracodawca wskaże miejsce pracy telepracownika na tyle szczegółowo, aby ten wiedział, kiedy jedzie w delegację.

Zatrudniając handlowców w formie telepracy, czytelnik musi pamiętać o dodatkowych obowiązkach, które wynikają z takiego zatrudnienia, o czym piszemy w tym numerze DF.

Handlowcowi trzeba w umowie szczegółowo wskazać miejsce pracy

W wyniku nowelizacji kodeksu pracy (ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw – DzU nr 181, poz. 1288) dodano rozdział II b, który reguluje zasady zatrudniania pracowników w formie telepracy.

Przepisy zawarte w tym rozdziale definiują pojęcie telepracownika, określają istotę telepracy oraz wymagane warunki jej stosowania przez pracodawcę. Nie wskazują jednak rodzajów pracy, przy wykonywaniu których może być stosowana telepraca. Z ustawy wynika natomiast, że warunki stosowania przez pracodawcę telepracy powinny być określone w porozumieniu zawartym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową albo w regulaminie utworzonym przez pracodawcę po konsultacji z przedstawicielami pracowników. Jednym z postanowień takiego porozumienia bądź regulaminu może być wskazanie, z uwzględnieniem zasad zawartych w ustawie, stanowisk czy rodzajów prac, przy których u danego pracodawcy dopuszcza się możliwość zatrudniania pracowników w warunkach telepracy.

W myśl art. 67

5

§ 1 k.p. praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

(...) Jednym z podstawowych warunków zastosowania telepracy w odniesieniu do konkretnego pracownika jest jego zgoda (uzyskana przy nawiązaniu stosunku pracy bądź już w trakcie zatrudnienia). Nie jest zatem dopuszczalne polecenie przez pracodawcę wykonywania pracy w tej formie. Dlatego warunkiem powierzenia wykonywania pracy w formie telepracy każdemu pracownikowi, w tym również zatrudnionemu np. na stanowisku handlowca, jest spełnienie ustawowych przesłanek stosowania tej formy zatrudnienia.dr Eugenia Gienieczko dyrektor Departamentu Prawa Pracy

Zgodnie z art. 67

5

§ 1 k.p. w formie telepracy może być świadczona tylko taka praca, która wykonywana jest regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Środkami komunikacji elektronicznej, w myśl art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU z 2002 r. nr 144, poz. 1204 ze zm.), są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności poczta elektroniczna.

Dopuszczalność zatrudnienia przedstawiciela handlowego, świadczącego pracę regularnie poza siedzibą pracodawcy, w formie telepracy, zależy zatem od tego, czy praca wykonywana przez niego jest pracą wykonywaną z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jeśli bowiem zadania tego pracownika obejmują np. poszukiwanie klientów firmy drogą elektroniczną czy z wykorzystaniem telefonu albo sprzedaż produktów pracodawcy za pośrednictwem sieci internetowej, to należy przyjąć, że zatrudnienie tego pracownika w formie telepracy jest prawnie dopuszczalne. Inaczej będzie jednak w przypadku przedstawicieli handlowych, których praca polega na wyjazdach do klientów firmy czy poszukiwaniu potencjalnych klientów pracodawcy w formie osobistych spotkań. Takie wykonywanie pracy, zdaniem departamentu, nie może być uznane za wykonywanie z wykorzystywaniem środków komunikacji elektronicznej, a co za tym idzie, nie może być świadczone w formie telepracy.

Ponadto Departament Prawny informuje, że jednym z elementów telepracy jest przekazywanie przez pracownika wyników jego pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Możliwe są zatem również inne formy przekazywania tych wyników, np. osobiście przez pracownika. Departament Prawny informuje również, że zmiana warunków zatrudnienia na telepracę w trakcie trwania zatrudnienia może nastąpić tylko na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Nie ma zatem możliwości ukonstytuowania telepracy bez zgody pracownika. mgr Wojciech Gonciarz p.o. dyrektora Departamentu Prawnego