Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców zmienia także ustawę o systemie tachografów cyfrowych -urządzeń, które zapisują elektronicznie czas prowadzenia, przerwy i odpoczynki. Konieczność zmian wynika nie tylko z unijnych przepisów, lecz także z potrzeby poprawienia nie zawsze trafnych sformułowań w polskich regulacjach. Nie bez znaczenia jest fakt, że kart bardzo szybko przybywa - w Polsce wydano ich już 55 tysięcy, choć nadal większość pojazdów jeździ z tachografami analogowymi.
Najwięcej zmian dotyczy prowadzących warsztaty zajmujące się tachografami i techników warsztatowych. Przede wszystkim zezwolenia na prowadzenie warsztatu nie dostanie ten, kto jest przewoźnikiem drogowym lub prowadzi "inną działalność zawodową, która stanowi potencjalne zagrożenie dla ogólnego systemu bezpieczeństwa tachografów cyfrowych". Urządzeń takich nie będą mogli montować przewoźnicy (np. PKS) mający własne warsztaty samochodowe. Nie będą mogli tego robić także np. producenci części do tachografów.
Warsztaty, które posługiwały się tą samą cechą (plombą) do znakowania tachografów analogowych i cyfrowych, będą musiały uzyskać osobną cechę do urządzeń cyfrowych. Posługiwanie się tą samą plombą narażało kierowców na kłopoty podczas kontroli na trasach międzynarodowych.
Przepisy uściślają też wymagania dla właścicieli warsztatów montujących tachografy i techników warsztatowych. Starając się o zezwolenie na prowadzenie warsztatu, trzeba będzie dołączyć,tak jak do tej pory, informację o niekaralności, jednak uzyskaną nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku. Podobnie technik warsztatu będzie składał informację o niekaralności, którą dostał nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku. Natomiast kopie dokumentów potwierdzające tytuł prawny do lokalu i miejsc parkingowych trzeba będzie dodatkowo potwierdzić za zgodność.
Nowe przepisy umożliwiają cofnięcie karty technikowi. Można to będzie zrobić, jeżeli posłuży się on kartą niezgodnie z jej zakresem albo w innym miejscu niż miejsce świadczenia usług. Cofnięcie karty będzie decyzją administracyjną. Gdy tak się stanie, o nową technik będzie się mógł ubiegać dopiero po czterech latach od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna.
Niektóre podmioty (np. szkoły, muzea, fundacje) miały kłopot z uzyskaniem kart przedsiębiorcy. Dysponowały wprawdzie pojazdami z tachografami, ale nie miały licencji przewozowych ani zaświadczeń o przewozach na potrzeby własne. Obowiązujące dotychczas przepisy o tachografach cyfrowych były jednak tak skonstruowane, że do uzyskania karty należało przedstawić te dokumenty.
Instytucje uzyskiwały wprawdzie karty, ale na podstawie dość karkołomnej interpretacji przepisów. Po zmianach, aby dostać kartę, przedsiębiorcy potrzebna będzie nie licencja, ale kopia dokumentu dopuszczającego do ruchu pojazd objęty obowiązkiem instalacji i użytkowania tachografu, ewentualnie także potwierdzenie prawa dysponowania takim pojazdem.
Karty do tachografów wydaje i nadal będzie wydawała Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych.
Ponieważ coraz częściej zdarzają się przypadki niewłaściwego używania kart, ich zaginięcia, kradzieży czy zniszczenia, a nawet celowego zgubienia, zmieniają się przepisy dotyczące zgłaszania takich sytuacji. PWPW nie tylko przyjmie zgłoszenie, lecz także wyda zaświadczenie potwierdzające ten fakt.
Kartę będzie też musiał zwrócić technik, któremu cofnięto uprawnienia do wykonywania zawodu.
Pojawi się też nowe rozporządzenie, które określi częstotliwość pobierania danych z tachografów i kart kierowców oraz warunki przechowywania takich danych.
- Kierowcy występują o kartę kierowcy. Karta kierowcy umożliwia identyfikację szofera i przypisanie do odpowiedniej osoby danych dotyczących przejazdów rejestrowanych przez tachograf. Na karcie kierowcy zapisywane są dane dotyczące przejazdów wykonanych przez określonego kierowcę. Karta kierowcy wydawana jest na pięć lat, ale nie na dłużej niż okres ważności prawa jazdy posiadanego przez kierowcę.
- Przewoźnicy drogowi lub inne podmioty wykonujące przewozy drogowe występują o kartę przedsiębiorstwa.
Występują o nie (po zmianach) podmioty dysponujące pojazdami, w których obowiązkowo trzeba zamontować tachograf cyfrowy. Przedsiębiorca może ściągnąć wszystkich dane umieszczone w tachografie związane z daną firmą w celu ich wyświetlenia, pobrania i drukowania. Blokuje też dostęp innej firmy do danych własnego przedsiębiorstwa.
- Prowadzący warsztat występują o karty warsztatowe. Karta warsztatowa identyfikuje technika warsztatowego oraz umożliwia montaż, aktywację, kalibrację, testowanie i pobieranie danych z tachografu. Wydawana jest na rok. Przypisywany jest zawsze do niej numer PIN.
- Karty (kontrolne) dostają też przedstawiciele służb uprawnionych do sprawdzania tachografów cyfrowych.