Od 1 stycznia 2021 r. wszyscy przedsiębiorcy, a także osoby fizyczne zawierające umowy o dzieło z wykonawcą mają obowiązek składania w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych informacji w ciągu siedmiu dni od jej zawarcia. W zgłoszeniu ZUS RUD trzeba podać dane zamawiającego i wykonawcy, datę zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy i przedmiot umowy.
– Ewidencjonowanie umów o dzieło wprowadzone przy okazji kolejnych tarcz antykryzysowych idzie w kierunku odwrotnym niż oczekiwany przez przedsiębiorców, ponieważ jest kolejnym obowiązkiem administracyjnym nałożonym na pracodawców oraz osoby fizyczne, który nie ma dla nich żadnej wartości dodanej, a jedynie ma ułatwić kontrole ZUS i umożliwić łatwiejsze przekwalifikowywanie umów o dzieło na oskładkowane umowy zlecenia – komentuje mec. Agnieszka Fedor, partner w kancelarii SKS. – Rząd dopiero 28 grudnia 2020 r., czyli na trzy dni przed wejściem w życie nowych przepisów, wydał rozporządzenie określające wzór zgłoszenia, które budzi jednak wiele pytań i kontrowersji.