Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną PIT według zasad ogólnych (skala podatkowa). Obecnie przymierzam się do jej likwidacji. Jakie obowiązki związane z likwidacją działalności gospodarczej wiążą się z prowadzoną przeze mnie podatkową księgą przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Likwidacja działalności gospodarczej osoby fizycznej wiąże się z licznymi obowiązkami w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy tutaj wskazać przede wszystkim na konieczność:

- aktualizacji zgłoszenia CEIDG-1, w tym zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej

- sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji,

Reklama
Reklama

- sporządzenia remanentu (spisu) likwidacyjnego,

- przechowywania podatkowej księgi przychodów do czasu upływu terminu przedawnienia.

Likwidując działalność gospodarczą, osoba fizyczna powinna złożyć w urzędzie gminy zgłoszenie aktualizujące wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (formularz CEIDG-1), składane jako wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG.

Wniosek ten jest jednocześnie zgłoszeniem m.in. do naczelnika urzędu skarbowego. Naczelnik urzędu skarbowego zostaje więc zawiadomiony o likwidacji prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Pośrednio oznacza to, że naczelnik urzędu skarbowego zostaje także poinformowany o zakończeniu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, podatnik jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego (można to uczynić w formularzu CEIDG-1). Składając wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG informujemy zatem urząd skarbowy o zakończeniu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.