Wynika tak z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 23 829.
Sprawa dotyczy rozwiązań przewidzianych w art. 44 ust. 7b ustawy o PIT. Przepis ten pozwala początkującym firmom opóźnić o rok zapłatę podatku. Korzystające z nich podmioty są zwolnione z daniny w drugim lub trzecim roku prowadzenia działalności. Muszą następnie rozliczyć odroczony podatek w ciągu pięciu kolejnych lat, po 20 proc., bez konieczności płacenia żadnych odsetek.
Według danych Ministerstwa Finansów tylko cztery firmy skorzystały z tych przepisów w latach 2004 – 2010.
Jeden z posłów zapytał, czy MF zamierza wprowadzić zmiany w tym zakresie.
Resort odpowiedział, że kredyt podatkowy wprowadzony w 2002 r. był jednym z działań państwa w zakresie pobudzania przedsiębiorczości i ograniczenia bezrobocia. Został przewidziany dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą, by zachęcić ich do tworzenia nowych miejsc pracy.
Przepisy przewidują jednocześnie szereg warunków, których niespełnienie oznacza utratę preferencji. Grozi to podatnikom, gdy w ciągu pięciu lat po roku, za który skorzystali ze zwolnienia, zlikwidowali działalność gospodarczą, albo gdy w tym okresie została ogłoszona ich upadłość. Ich średniomiesięczne przychody nie mogą być niższe niż 1 tys. euro, a przeciętne miesięczne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę nie może spaść o więcej niż 10 proc.
– Liberalizacja warunków korzystania z kredytu podatkowego mogłaby spowodować wypaczenie celu wprowadzenia tej instytucji. Mogłyby wystąpić sytuacje, w których przedsiębiorcy rozpoczynaliby prowadzenie działalności tylko po to, aby w początkowym okresie nie płacić podatku. W praktyce kredyt podatkowy mógłby przerodzić się w instytucję prawną udzielania nieodpłatnych kredytów przez budżet państwa. Stoi to w sprzeczności z celem jego wprowadzenia i z zasadą powszechności opodatkowania – odpowiedziało ministerstwo. Z tego powodu resort nie planuje żadnych zmian.
Ministerstwo wskazało, że obowiązujące przepisy prawa podatkowego zawierają wiele korzystnych rozwiązań, z których mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności. Przykładem może być możliwość wpłacania w pierwszym roku podatkowym zaliczek kwartalnych w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.