Aktualizacja: 15.01.2025 13:02 Publikacja: 18.12.2024 04:47
Foto: rp.pl/Weronika Porębska
Druga edycja rządowego programu wsparcia zakupu samochodów elektrycznych ruszy od lutego 2025 r. Zwiększony został budżet: wyniesie 1,6 mld zł, ale znacząco ograniczono krąg potencjalnych beneficjentów, wyłączając z dotacji firmy i organizacje. – Jest ryzyko niewykorzystania znacznych środków finansowych oraz wyhamowania rozwoju elektromobilności w Polsce – ostrzegają Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Fundacja Instrat.
Nowy program kierowany jest do osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Umożliwi im ubieganie się o 40 tys. zł dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 wartych nie więcej niż 225 tys. zł.
Jedną piątą wszystkich kontraktów w ramach rządowych programów budowy dróg realizują obecnie firmy z Azji. Polscy wykonawcy oskarżają je o nierówną konkurencję.
Rynek start-upów nad Wisłą skończył 2024 r. z przytupem – wstępne szacunki PFR wskazują, że do innowacyjnych firm w naszym kraju popłynęło ponad 2,3 mld zł. A to o około 10 proc. lepszy wynik niż przed rokiem.
We władzach giełdowych spółek finansowych jest za mało kobiet. Czy unijne wymogi doprowadzą do zmian kadrowych?
Pod koniec 2024 r. nasz barometr mierzący rotację szefów spółek z udziałem Skarbu Państwa bliski był rekordowi z czasu rządów PiS. Są jednak szanse na pewne odpolitycznienie ich władz.
E-sprzedawców jest już ponad 72 tys. Tylko w ciągu ostatniego roku ich liczba wzrosła o 6,5 tys. I nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.
Firma Donut Lab zaprezentowała silnik elektryczny, który ma masę zaledwie 40 kg i może być nawet o 50 procent tańszy w produkcji niż konwencjonalne napędy elektryczne wykorzystywane w motoryzacji.
Rynku nie rozruszało nawet anemiczne jesienne ożywienie w transporcie. Przewoźnicy nie inwestują w tabor, na czym ciepią producenci naczep i przyczep, tnąc produkcję.
W Niemczech najwięcej upadłości w transporcie, ale trzeci kwartał przyniósł ożywienie w napływie zamówień na nowy tabor.
Dopłaty nie zelektryfikują transportu ciężkiego, zrujnują za to ceny na rynku wtórnym i pozostaną kosztownym eksperymentem, co widać po rynku aut osobowych.
Milion używanych samochodów zostanie w 2025 r. sprowadzonych do Polski z zagranicy, w większości kilkunastoletnich, po wypadkach i kolizjach.
Renault po raz pierwszy zaprezentowało publicznie nowe elektryczne Twingo podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2024 r. Teraz Francuzi pokazali jak Twingo E-Tech Electric wygląda w środku. Premiera tego modelu zaplanowana jest na 2026 rok.
Kurczy się eksport i zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Spadki zamówień od zagranicznych odbiorców rozkręcają spiralę zwolnień u polskich producentów części i komponentów, wysyłanych do niemieckich fabryk aut.
Nie widać końca spadków na rynku samochodów ciężarowych. Najmocniej uderzony segment przewoźników międzynarodowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas