Aktualizacja: 04.07.2025 08:35 Publikacja: 02.03.2022 11:43
Foto: rp.pl
W Sejmie RP znajdują się już cztery projekty ustaw, które dotyczą – ogólnie rzecz ujmując – konsekwencji tzw. reform, które objęły od 2017 r. Krajową Radę Sądownictwa (KRS) oraz Sąd Najwyższy (SN). Projekt prezydenta RP (druk 2011) i dwa projekty złożone przez posłów PiS (druk 2013 oraz projekt wniesiony 22 lutego 2022 r.) nie dotykają nawet zmian w ustawie o KRS, a zatem w ogóle nie próbują usunąć źródła problemu, którego konsekwencją jest stwierdzenie przez TSUE i ETPC, że orzekanie przez osoby, które dostały powołanie na stanowiska sędziów w SN na skutek wniosku KRS – po dokonaniu zmian ustawą z 8 grudnia 2017 r. – narusza art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 47 Karty praw podstawowych oraz art. 6 ust. 1 europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka.
Stymulowana politycznie, przedłużająca się niepewność wyników wyborów podcina gałąź najbardziej wrażliwej sfery...
Koncepcja wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) przez polityków jest niezgodna z porządkiem konstytu...
Sądownictwo potrzebuje prawdziwej reformy i dopływu świeżej krwi, a nie rozdrapywania sporów i dryfowania do kol...
Systemy AI przeznaczone do wykorzystywania przez organy wymiaru sprawiedliwości to systemy wysokiego ryzyka.
System szkolenia prokuratorów musi się cechować elastycznością, atrakcyjnością tematyki i istotną przewagą eleme...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas