Reklama
Rozwiń
Reklama

Pietryka, Kosiorowski: Przepadek pojazdów nie uda się bez biegłego

Ustawodawca obdarza sądy ogromnym zaufaniem i wiarą w znajomość realiów rynku motoryzacyjnego, który akurat bardzo się zmienia.

Publikacja: 17.08.2022 11:08

Pietryka, Kosiorowski: Przepadek pojazdów nie uda się bez biegłego

Foto: Adobe Stock

W przyjętej przez Sejm 7 lipca nowelizacji kodeksu karnego poszerzono możliwość orzekania przepadku pojazdów, którymi popełniono przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Stosowanie tego środka ma dotyczyć przestępców kierujących w stanie nietrzeźwości lub odurzenia. Nowe przepisy przewidują, że alternatywą dla orzekania fizycznego przepadku ma być zapłata na rzecz Skarbu Państwa sumy odpowiadającej jego wartości. Ma być to możliwe m.in. w sytuacji, gdy ze względu na stan pojazdu nieuzasadnione będzie orzekanie fizycznego przejęcia auta przez Skarb Państwa. Mimo wprowadzenia możliwości orzekania tego bardzo restrykcyjnego dla sprawców przestępstw środka, uchwalony mechanizm szacowania dolegliwości finansowej budzi uzasadnione wątpliwości. Nie ma złudzeń. Przepisy narzucają arbitralność i dalece nie nadążają za zmianami na rynku motoryzacyjnym.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Sądy i Prokuratura
Agata Łukaszewicz: Nudy nie ma i nie będzie
Sądy i Prokuratura
Jarosław Matras: Najgorsze jest debatowanie o tym samym bez końca
Sądy i Prokuratura
Swoboda wypowiedzi i demitologizacja przywracania praworządności
Sądy i Prokuratura
Ostrożność mocno wskazana
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Sądy i Prokuratura
Prawo to sztuka wymagająca dobrej prezentacji
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama