Reklama

Pietryka, Kosiorowski: Przepadek pojazdów nie uda się bez biegłego

Ustawodawca obdarza sądy ogromnym zaufaniem i wiarą w znajomość realiów rynku motoryzacyjnego, który akurat bardzo się zmienia.

Publikacja: 17.08.2022 11:08

Pietryka, Kosiorowski: Przepadek pojazdów nie uda się bez biegłego

Foto: Adobe Stock

W przyjętej przez Sejm 7 lipca nowelizacji kodeksu karnego poszerzono możliwość orzekania przepadku pojazdów, którymi popełniono przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Stosowanie tego środka ma dotyczyć przestępców kierujących w stanie nietrzeźwości lub odurzenia. Nowe przepisy przewidują, że alternatywą dla orzekania fizycznego przepadku ma być zapłata na rzecz Skarbu Państwa sumy odpowiadającej jego wartości. Ma być to możliwe m.in. w sytuacji, gdy ze względu na stan pojazdu nieuzasadnione będzie orzekanie fizycznego przejęcia auta przez Skarb Państwa. Mimo wprowadzenia możliwości orzekania tego bardzo restrykcyjnego dla sprawców przestępstw środka, uchwalony mechanizm szacowania dolegliwości finansowej budzi uzasadnione wątpliwości. Nie ma złudzeń. Przepisy narzucają arbitralność i dalece nie nadążają za zmianami na rynku motoryzacyjnym.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Sądy i Prokuratura
Agata Łukaszewicz: Zawód dla odważnych
Sądy i Prokuratura
Jacek Skała: Trwa gra ze stroną rządową o wynagrodzenia w prokuraturze
Sądy i Prokuratura
Teraz inaczej o KRS
Sądy i Prokuratura
Odmowa powołania sędziego tylko w wyjątkowych sytuacjach
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i Prokuratura
Nie można zostawić człowieka przed SN bez prawnika
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama