Kontakt z ZUS za pośrednictwem Internetu lub telefonu ma zapewnić realizacja projektu Platforma Usług Elektronicznych. Klienci (ubezpieczeni, płatnicy, świadczeniobiorcy, lekarze i komornicy) zyskają dostęp do swoich danych zgromadzonych na kontach w ZUS.
Drogą elektroniczną będzie można złożyć dowolny wniosek lub dokument ubezpieczeniowy. Na platformie będą udostępnione wszelkie zusowskie formularze, których prawidłowość wypełnienia zweryfikuje system. Za pośrednictwem Internetu klient będzie mógł się dowiedzieć, na jakim etapie jest jego sprawa.
W każdej placówce zostaną uruchomione zusomaty. Będą w nich dostępne formularze oraz baza wiedzy i aktów prawnych z zakresu działania ZUS. Za ich pośrednictwem będzie można przesyłać dokumentację drogą elektroniczną, ale również składać ją w postaci papierowej. Zusomaty będą czynne całą dobę.
Powstanie też centrum informacji telefonicznej. Za jego pośrednictwem będzie można złożyć ustny wniosek m.in. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, uzyskać informacje zapisane na koncie w ZUS.
Każda z 320 placówek ZUS zostanie wyposażona w systemy kierowania ruchem interesantów. Przyspieszy to obsługę klientów systemu i umożliwi zamawianie wizyt w ZUS.
Realizacja Platformy Usług Elektronicznych zakończy się w grudniu 2012 r. Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów tego projektu o wartości ponad 100 mln zł.