Przedsiębiorca (płatnik składek) może zgłosić siebie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego oraz członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego już w momencie rejestracji swojej firmy w CEIDG. Płatnicy, którzy są już zarejestrowani, mogą w ten sposób zgłosić zmianę niektórych danych (nie dotyczy to: tytułu do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania – te zmiany można zgłaszać tylko w ZUS) oraz wyrejestrowanie z ubezpieczeń.
Załączniki do wniosku CEIDG-1
Do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć:
- ZUS ZUA – gdy chce zgłosić siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego lub zmienić np. adres zamieszkania,
- ZUS ZZA – aby zgłosić siebie do ubezpieczenia zdrowotnego lub zmienić np. adres zamieszkania,
- ZUS ZCNA – gdy chce zgłosić członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich z niego wyrejestrować,
- ZUS ZIUA – żeby zmienić swoje dane identyfikacyjne (NIP, REGON, PESEL),
- ZUS ZWUA – gdy chce wyrejestrować się z ubezpieczeń.
Dane z tych dokumentów są przekazywane do ZUS.
Jeśli przedsiębiorca nie dołączy dokumentów zgłoszeniowych do wniosku CEIDG-1, musi je przekazać do ZUS w ciągu 7 dni od rejestracji w CEIDG bądź zmiany danych.
Konto płatnika składek
W kwestii zakładania konta płatnika nic się nie zmieniło. W dalszym ciągu osoba, która rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, składa wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej na wniosku CEIDG-1. Dane z wniosku trafiają do ZUS i stanowią zgłoszenie płatnika składek albo zmiany jego danych. Na ich podstawie ZUS tworzy dokumenty dla płatnika składek:
- ZUS ZFA – zgłoszenie/ zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej,
- ZUS ZIPA – zmiana danych identyfikacyjnych,
- ZUS ZAA – adresy prowadzenia działalności gospodarczej,
- ZUS ZBA – informacja o rachunkach bankowych,
- ZUS ZWPA – wyrejestrowanie płatnika.
Zgłoszenie pracowników tylko w ZUS
Nie zmieniły się zasady zgłaszania do ubezpieczeń pracowników oraz innych ubezpieczonych (np. osób współpracujących, zleceniobiorców). Te osoby przedsiębiorca zgłasza w ZUS sam, na formularzach ZUS ZUA albo ZUS ZZA.
Inne dokumenty – forma elektroniczna lub papierowa
Inne dokumenty ubezpieczeniowe niż zgłoszeniowe płatnika, czy też dotyczące zawieszenia i wznowienia działalności można przekazać:
- elektronicznie z wykorzystaniem:
– aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych ZUS,
– programu Płatnik lub innego oprogramowania, które spełnia warunki określone przez ZUS (ich lista jest na www.zus.pl),
- w formie papierowej:
– w placówce ZUS,
– w urzędzie skarbowym, który prowadzi centrum obsługi,
– pocztą.
Dokumenty w formie papierowej to:
- dokumenty w formie pisemnej według ustalonego wzoru,
- wydruki z oprogramowania, które spełnia warunki określone przez ZUS,
- wydruki ze strony internetowej ZUS.
—oprac. pracownicy Centrali ZUS