Mały ZUS plus umożliwia przedsiębiorcom płacenie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanych od dochodu z tytułu prowadzanej działalności gospodarczej osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Ulga ta nie obejmuje składki zdrowotnej.

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z tej ulgi muszą do 31 stycznia wyrejestrować się z ubezpieczeń z aktualnym kodem tytułu ubezpieczenia oraz zgłosić się z kodem właściwym dla Małego ZUS plus, który zaczyna się od 05 90 lub 05 92. Co istotne, osoby, które korzystały z tej ulgi w ubiegłym roku i wciąż spełniają wymagane warunki, nie muszą składać ponownego zgłoszenia. Dodatkowo wszyscy przedsiębiorcy korzystający w styczniu z Małego ZUS-u plus są zobowiązani do złożenia deklaracji rozliczeniowych do 20 lutego. - Dokumenty te powinny zawierać informacje o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie, formach opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podstawie wymiaru składek – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.

Jest spór o przerwę w korzystaniu z Małego ZUS Plus

Jak pisaliśmy na łamach rp.pl, od ponad roku trwa spór między przedsiębiorcami a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych o interpretację przepisów dotyczących Małego ZUS Plus. Rozbieżności dotyczą czasu przerwy, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z tego rozwiązania.

Zgodnie z przepisami z prawa do Małego ZUS plus można korzystać przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. ZUS uznaje, że przepis ten wprowadza karencję trzech lat w korzystaniu z Małego ZUS plus. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stoi jednak na stanowisku, że wystarczą dwa lata przerwy.

Zmianę przepisów w tym zakresie przewiduje projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego. Nie wiadomo jednak, kiedy ustawa będzie miała kształt ostateczny i zostanie skierowana do Sejmu.

Kto musi złożyć ZUS IWA za 2024 rok

31 stycznia mija również też termin, w którym część płatników składek powinna złożyć formularz ZUS IWA za 2024 rok - jest on niezbędny do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim wyjaśnia, iż dotyczy to płatników, którzy nieprzerwanie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku, a także przynajmniej przez jeden dzień w styczniu 2025 roku, byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe. Dodatkowo w ubiegłym roku zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego średnio co najmniej 10 ubezpieczonych miesięcznie oraz byli wpisani do rejestru REGON na dzień 31 grudnia 2024 roku. Informacje zawarte w tym dokumencie posłużą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy, który rozpocznie się w kwietniu 2025 roku i potrwa do końca marca następnego roku.

- Płatnicy, którzy przez trzy kolejne lata kalendarzowe przekazali do Zakładu informację ZUS IWA, będą mieli ustaloną wysokość składki wypadkowej przez ZUS. Do 20 kwietnia otrzymają na swoje konto w systemie PUE/eZUS zawiadomienie o wyliczonej wysokości stopy procentowej składki. Pozostali płatnicy samodzielnie ustalają, zgodnie z przypisanym im kodem PKD, stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe – tłumaczy Wojciech Ściwiarski.