[b]Tak[/b], można zawiesić działalność gospodarczą i w czasie tego zawieszenia regulować raty składek na ZUS zgodnie z umową (układ ratalny).

Przedsiębiorca, który nie radzi sobie z zaległościami wobec ZUS, z tytułu składek ubezpieczeniowych ma prawo skorzystać z kilku rozwiązań, dzięki którym może uniknąć wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji. Jednym z nich jest rozłożenie długu na raty. Pozwala na to art. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01E934F8E8C52292F23E32182E640DF4?n=1&id=184677&wid=327789]29 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585[/link], dalej ustawa systemowa).

Rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy – układu ratalnego, który może obejmować nie tylko należności składkowe, które już są wymagalne (tzn. upłynął termin ich płatności), ale także należności niewymagalne, o ile firma nie jest w stanie ich uregulować nawet przy odroczeniu terminu płatności.

Możliwe jest ustalenie różnej wysokości rat a także ich ilości. Od składek, które podzielono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg. Ubezpieczony może również liczyć na pewne dodatkowe korzyści, mianowicie starać się o kredyt czy startować do przetargów. ZUS bowiem wyda zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami.

[b]Uwaga![/b] Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie ustalonych przez ZUS rat, pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi na zasadach określonych w ordynacji podatkowej.

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od jednego miesiąca do 24 miesięcy. W efekcie nie może osiągać bieżących przychodów z tego źródła. Jednak pewna aktywność jest dozwolona. Mianowicie w okresie zawieszenia przedsiębiorca ma prawo m.in.

- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- przyjmować należności, i jednocześnie musi regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

- realizować wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa.

Tak wynika z art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C85086C179AB7D978B97748BBB0C31FB?id=236773]swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.)[/link].

Zatem skoro zadłużenie wobec ZUS powstało w okresie działania firmy i podpisano układ ratalny, to zawieszenie działalności nie przeszkadza w dalszym regulowaniu rat, zgodnie z umówionym harmonogramem spłat.