Reklama

Bałagan w elektronicznych doręczeniach. Potrzebny jest plan naprawczy

Planując i wprowadzając reformę opartą na adresie do doręczeń elektronicznych, nie zunifikowano tego z innymi sposobami elektronicznego doręczenia – mówi prof. INP PAN dr hab. Grzegorz Sibiga.

Publikacja: 08.07.2025 05:50

Bałagan w elektronicznych doręczeniach. Potrzebny jest plan naprawczy

Foto: mat.prasowe

Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego od 1 stycznia 2025 roku mają obowiązek posiadać skrzynkę do e-Doręczeń. Od 1 kwietnia taki obowiązek został nałożony na przedsiębiorców wpisanych do KRS. Jakie konsekwencje poniosą te podmioty, jeśli okaże się, że skrzynki do e-Doręczeń jednak nie założyły?

Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie przewiduje żadnej sankcji dla podmiotów, które miały obowiązek, a nie założyły w ustawowym terminie konta w systemie e-Doręczeń albo nie aktywowały tego konta. Nie ma również konsekwencji procesowych w dwóch najważniejszych ustawach proceduralnych: kodeksie postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Można rozważać – ale z wieloma zastrzeżeniami – w przypadku zawodów zaufania publicznego odpowiedzialność dyscyplinarną, gdy brak skrzynki do e-Doręczeń doprowadziłby do negatywnych konsekwencji dla klienta prawnika. Jednak wprost ustawa nie przewiduje takiej odpowiedzialności.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Teresa Siudem: W administracji publicznej brakuje młodych
Administracja
Dlaczego tak długo czekamy na reakcję urzędnika?
Administracja
Czy gmina może odliczyć VAT od wydatków na instalację fotowoltaiczną?
Administracja
Warunki gwarancji w dokumentacji przetargowej - wyrok TSUE
Administracja
Dotacje na rozwój infrastruktury na Warmii i Mazurach
Reklama
Reklama
Reklama