Ten osobliwy outsourcing funkcji urzędu obsługującego organ podatkowy, który ma miejsce od kilku lat, obejmuje prowadzenie przez osoby niebędące pracownikami urzędu postępowania podatkowego, w tym przygotowywanie wezwań, analizę składanych przez podatnika wyjaśnień i składanych dokumentów, czy udział w oględzinach. Czynnością domykającą działania zewnętrznych doradców (choć w zasadzie zakres świadczonych usług dalece wykracza poza zakres) w postępowaniu podatkowym jest przygotowanie decyzji, pod którą podpisuje się osoba sprawująca funkcję gminnego organu podatkowego.
Czy urząd może zlecać wykonanie niektórych czynności zewnętrznym podmiotom?
Opisana powyżej praktyka angażowania nieuprawnionych osób do prowadzenia postępowania podatkowego i w istocie rozpoznania sprawy będącej przedmiotem tego postępowania nie jest incydentalnym przypadkiem. Dokumenty dostępne publicznie pełne są ogłoszeń o zamówieniach „usług”, których przedmiotem jest m.in. przygotowywanie projektów decyzji podatkowych, pism procesowych, analiz prawno-podatkowych.
Przykładowo, przedmiotem zamówienia Urzędu Miejskiego w Elblągu z 2022 r. było w szczególności wsparcie w „przygotowaniu odpowiednich projektów pism w ramach postępowań (wezwań, postanowień, zawiadomień, pism informacyjnych i innych niezbędnych pism procesowych) w celu ustalenia stanu faktycznego i przeprowadzenia przez Zamawiającego postępowań aż do wydania przez Zamawiającego decyzji kończących w ramach tych postępowań”, w analizie pism (odpowiedzi) składanych w toku postępowań nadpłatowych i wymiarowych przez Podatnika” oraz „w przygotowaniu projektu decyzji kończących postępowania”.
Decyzja wydana w wyniku postępowania prowadzonego przez osoby nieuprawnione jest nieważna z mocy prawa. Korzysta jedynie z domniemania legalności. Pozostawanie jej w obrocie prawnym narusza zasady praworządności.
W zamówieniach tych wprost wskazuje się, że przedmiotem zamówienia jest między innymi opracowanie gotowych rozstrzygnięć. W związku z powyższym należy postawić zasadnicze pytanie, czy urząd jako aparat pomocniczy organu pełni jakąkolwiek rolę w takim postępowaniu i na czym ona polega. Wszystko wskazuje bowiem na to, że osoba będąca organem podatkowym sprowadzona zostaje do roli formalnego sygnatariusza akceptującego rozstrzygnięcie zaprojektowane przez podmiot zewnętrzny.