Rozwój gospodarki internetowej to od kilku lat jeden z żywo dyskutowanych tematów. E-handel w Polsce to już ok. 30 mld zł, z sieci korzysta ponad 60 proc. populacji i ten odsetek systematycznie rośnie.
Jak podała firma Boston Consulting Group, polska gospodarka internetowa osiągnęła w 2009 r. wartość 35,7 mld zł, czyli 2,7 proc. produktu krajowego brutto (PKB). W 2009 r. udział gospodarki internetowej był u nas ponaddwukrotnie mniejszy niż w państwach Europy Północnej, choć mimo wszystko wynosił więcej niż w krajach Europy Południowej, jak choćby Hiszpania i Włochy.
Nasze firmy do korzystania z dobrodziejstw internetu nadal podchodzą bardzo ostrożnie. Z badania Tax Care i Idea Banku wynika, że wśród małych i średnich przedsiębiorstw własną stronę internetową miało ledwie 42 proc. Autorzy badania podają, iż ankietowane firmy jako powód nieużywania tego sposobu dotarcia do klienta powołują się na brak dostatecznej wiedzy na temat korzyści. Drugi powód, jaki podają, to specyficzny profil ich działalności, który preferuje inne formy promocji.
Widać ogromne różnice w podejściu do sprawy w zależności od wielkości firmy – stronę ma tylko 36 proc. samozatrudnionych, ale w firmach z co najmniej dziesięcioma pracownikami ma ją już 63 proc. ankietowanych.
Ogółem – według badań przeprowadzonych przez GUS – wśród wszystkich grup przedsiębiorstw w październiku 2013 r. tylko 65 proc. polskich firm posiadało firmową stronę www.
Jednak rynek internetowy się rozwija – według NASK na koniec 2012 r. działało nieco ponad 2,4 miliona aktywnych domen .pl. W ciągu roku przybyło ich niecałe 130 tysięcy – to najniższy przyrost od 2006 roku. Z kolei od stycznia do kwietnia 2013 r. przybyło tylko 30 tys. aktywnych domen.
Jak czytamy w raporcie serwisu Interaktywnie.com, Polska spadła z tego powodu o jedną pozycję w europejskim rankingu państw z największą liczbą narodowych domen.
Dlaczego firmy tak ostrożnie podchodzą do promowania się i poszukiwania klientów i partnerów handlowych właśnie przez internet. Jak podaje firma hostingowa Home.pl, własna witryna zapewnia przedsiębiorcom możliwość dotarcia do nowej grupy potencjalnych klientów – prawie połowa osób korzystających z internetu deklaruje, że w sieci szuka informacji na temat produktów i usług. Jednak nadal ponad jednak trzecia firm nie decyduje się na tę formę aktywności. Wynika to między innymi z braku umiejętności tworzenia stron www lub przekonania o wysokich kosztach ich przygotowania.
Firmy hostingowe od lat proponują rozwiązania, które eliminują konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej, jeśli chodzi o tworzenie stron www – można je dostać za niewielkie pieniądze. Narzędzia tego typu cały czas zmieniają się, wprowadzane są kolejne funkcje – stronę można stworzyć w kilkanaście minut. Click Web, czyli nowe narzędzie od home.pl, w podstawowej wersji kosztuje nieco ponad 6 zł miesięcznie. Doliczając do tego koszty hostingu i rezerwacji domeny, która często w pierwszym roku jest darmowa, daje to ok. 150–200 zł rocznie. Zaprojektowanie strony przez firmę kosztuje co najmniej 1 tys. zł, dochodzą do tego koszty utrzymania serwera. W takim wypadku często każda zmiana wyglądu czy treści zamieszczonych na stronie będzie wymagała wsparcia informatyka.
Nowoczesne narzędzia do tworzenia stron www dają użytkownikom dostęp do łatwego w obsłudze panelu, za pośrednictwem którego może on samemu dokonać takich zmian. Najnowsze rozwiązania do projektowania witryn opierają się na technologii Responsive Web Design, dzięki czemu strony automatycznie dostosowują się do wymogów urządzeń mobilnych, co zwalnia użytkownika z potrzeby tworzenia osobnych wersji na tablety czy smartfony.
W przypadku prostej strony www wystarczy wykupienie zwykłego hostingu. Bardziej zaawansowane portale będą wymagały większej pojemności i mocy obliczeniowej. Dla nich najlepszym rozwiązaniem będzie wykupienie usługi VPS lub serwera dedykowanego.
Mowa o wysokich kosztach to tylko zasłona dymna – firmom najwidoczniej po prostu nie chce się wyjść poza rutynę. Jak podaje home.pl, rezerwacja domeny w pierwszym roku nie kosztuje nic, hosting wiąże się z kosztami 4–18 zł miesięcznie. Kreator stron www kosztuje 6–15 zł miesięcznie. Nie są to więc wydatki o skali niedostępnej dla większości przedsiębiorstw.
Oferta firm hostingowych jest duża, działa ich na rynku sporo, jest w czym wybierać. Także firmy chcące prowadzić e-sprzedaż mogą wybierać w ofercie platform oferujących rozwiązania dla firm handlowych – od sklepu po dostęp do usług logistycznych i rozwiązania reklamowe.
W Polsce już co najmniej kilkadziesiąt podmiotów zapewnia fachową obsługę hostingową. Jak podaje Interaktywnie.com, wybierając dostawcę, należy zwrócić uwagę na wiele czynników, ale tym najważniejszym zdecydowanie nie powinna stać się cena.
Czytaj w internecie
Strona, na której jest ranking firm hostingowych, działających na polskim rynku http://top100.wht.pl
Strony specjalistycznych magazynów, na których można znaleźć wiele informacji na temat usług hostingowych – testy, firmy oferujące praktyczne rady www.pcworld.pl, www.pcformat.pl
Serwis z wieloma praktycznymi poradami dla osób prowadzących działalność gospodarcząwww.biznesowy-poradnik.pl.pl
Jak wybrać firmę dostarczającą usługi hostingowe
1. Cena nie jest najważniejsza
Koszty nie powinny być jedynym kryterium wyboru takich usług. Czasami w nieznacznie tylko droższym pakiecie można dostać atrakcyjne usługi dodatkowe i w efekcie znacząco zaoszczędzić. Nie oznacza to, że najdroższe pakiety są zawsze najlepsze. Oceniajmy oferty, zwracając uwagę na elementy dodatkowe.
2. Samemu czy skorzystać z pomocy
Tworzeniem stron internetowych zajmuje się wiele firm i pracujących na własny rachunek webmasterów. Jeśli potrzebujemy w miarę prostej strony, można spróbować ją zrobić samemu, korzystając z narzędzi dostępnych w pakietach hostingowych.
3. Warto inwestować w wersje w obcych językach
Firmy oferujące niszowe usługi i produkty coraz częściej zdobywają klientów i kontrahentów na rynkach zagranicznych. Internet nadaje się do tego doskonale, ale trzeba stworzyć przynajmniej jedną obcojęzyczną wersję, np. po angielsku. Musi być solidnie przygotowana – nieporadna angielszczyzna skutecznie zrazi potencjalnych chętnych.
4. Czy warto inwestować w stronę?
Wiele firm przygodę rozpoczyna od zamieszczania wizytówek w sieciowych katalogach. Może to na początek wystarczyć, ale osoby komunikujące się przez sieć oczekują dzisiaj większego zaawansowania i postawienia na nowe technologie. Wiele start-upów przebiło się tylko dzięki pomysłowo stworzonej stronie internetowej. Nie rezygnując z wizytówek, trzeba iść dalej i zwracać uwagę na nowinki.
5. Bezpieczeństwo to priorytet
Profesjonalny dostawca usług hostingowych jest w stanie uchronić dane klientów komunikujących się z firmą przez stronę. Dzisiaj z potencjalnym atakiem hakerskim powinien liczyć się, niestety, już każdy, a konsekwencje mogą być opłakane, jeśli ktoś się przed tym odpowiednio szybko i skutecznie nie zabezpieczy.
6. Uważaj na swoją domenę
Wykupienie domeny nie gwarantuje na zawsze praw do jej wykorzystywania. Jeśli na przykład opłaty nie zostaną uregulowane na czas, może ona od razu trafić do ponownej sprzedaży i cały wysiłek związany z promocją tej domeny zostanie zniweczony – z jej popularności będzie mógł bez żadnego wysiłku korzystać inny przedsiębiorca czy osoba fizyczna. Domenę można też stracić za podanie w formularzu rejestracyjnym fałszywych danych.
7. Uważnie kupuj domeny
Transakcję najlepiej zabezpieczyć formą pisemną – nawet w formie e-maila. Ustna umowa też jest obowiązująca, ale w razie problemów trudno będzie skutecznie udowodnić swoje racje.
8. Giełdy coraz popularniejsze
W opcji escrow to giełda staje się czymś w rodzaju pośrednika, który uczestniczy w finansowej części transakcji. Nadzoruje także jej wykonanie, może też brać udział w rozwiązywaniu potencjalnych konfliktów między kupującym a sprzedającymi. Szukając domeny, warto pytać o taką opcję przeprowadzenia transakcji.
Najpierw była strona, potem biznes
Zbigniew Skałecki, właściciel LightMenu.pl
Zajmujemy się dostarczaniem dietetycznych dań ułatwiających utrzymanie odpowiedniej wagi ciała. Usługa jest niszowa, dlatego nie wyobrażam sobie prowadzenia biznesu bez obecności w internecie. Stronę WWW stworzyliśmy, jeszcze zanim zarejestrowaliśmy działalność gospodarczą. Zbudowaliśmy ją samodzielnie, ponieważ mieliśmy dość nietypowe wymagania związane ze stworzeniem kalkulatora BMI (wskaźnik masy ciała) i formularza do składania zamówień. W przyszłości nie wykluczamy jednak skorzystania z kreatorów WWW, które są łatwe w obsłudze i zarządzaniu. Nasza oferta skierowana jest do wymagających klientów, którzy przed skorzystaniem z usługi chcą poznać wszystkie szczegóły – a nasza strona im to umożliwia. Działania promocyjne oparte są w całości na internecie. Pozycjonujemy się, korzystamy z Google AdWords, Facebooka, gdzie utrzymujemy relacje z klientami. O możliwościach, jakie oferuje internet, dowiedzieliśmy się z poradników publikowanych przez naszego dostawcę usług hostingowych, obecnie utrzymujemy kilka domen i kont e-mail.
Dopasujmy zakup do aktualnych potrzeb
Dariusz Kowalski, kierownik ds. hostingu Home.pl
Nowoczesny hosting to coraz częściej nie tylko możliwość stworzenia strony WWW i umieszczenie jej na serwerze, ale także usługi dodatkowe. Współpracujemy z wieloma partnerami, których usługi pozwalają klientom na promocję firmy w sieci, monitoring internetu, wsparcie w procesie rozliczeń i obsługi faktur dla osób prowadzących biznes, a nawet tłumaczenie stron WWW. W zależności od tego, czy planujemy stworzyć prostą stronę, portal informacyjny czy sklep internetowy, potrzebujemy różnych rozwiązań hostingowych. Na potrzeby prowadzenia sklepów internetowych firmy oferują specjalne aplikacje, które ułatwiają prowadzenie handlu w sieci. Oferują także narzędzia do integracji sklepu z płatnościami elektronicznymi, systemami fakturowymi lub porównywarkami cen. W ramach oferty firmy proponują bazy danych, konta FTP, możliwość dodawania subdomen czy tworzenia skrzynek e-mailowych z nazwą sklepu. Osoby, które rozpoczynają dopiero przygodę z handlem w internecie, mogą zdecydować się na zakup podstawowego pakietu, a gdy stanie się on niewystarczający, wykupić bardziej profesjonalny.