Aktualizacja: 08.12.2024 20:11 Publikacja: 12.11.2021 09:39
Foto: Adobe Stock
Zgodnie z art. 64 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą ustanowić lub prowadzić urzędowe wykazy zatwierdzonych wykonawców, dostawców lub usługodawców albo przewidzieć ich certyfikację przez jednostki certyfikujące spełniające wymogi europejskich norm certyfikacji. Przyznanie bowiem certyfikatu danemu przedsiębiorcy ma na celu potwierdzenie, że ten wykonawca posiada określone cechy, które są niezbędne do uzyskania danego zamówienia. Co warte zauważenia, wprowadzenie certyfikacji w Polsce rozważano już w 2018 r. przygotowując szeroko konsultowaną Koncepcje nowego Prawa Zamówień Publicznych. Przedstawiono wówczas propozycję, w ramach której określona jednostka publiczna prowadziłaby system certyfikacji oraz późniejszą weryfikację wykonawców, a także wydawałaby im certyfikaty umożliwiające ubieganie się o udzielenie zamówienia danej kategorii. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskanie certyfikatów przez wykonawców miałoby być bezpłatne. Obecnie jednak przewiduje się, że certyfikację będą przeprowadzały niezależne od zamawiającego oraz wyspecjalizowane w tym zakresie podmioty, bez sprecyzowania czy będą one mieć charakter publiczny.
Duża dysproporcja w poziomie obciążeń pomiędzy działalnością a umową o pracę sprawia, że ludzie są wypychani na samozatrudnienie, tracąc tym samym m.in. ochronę przed zwolnieniem tuż przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Przedsiębiorcy startujący w przetargach, organizowanych na podstawie ustawy z dn. 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (PZP), zapoznają się z dokumentami zamówienia po to, by dokonać rzetelnej wyceny. Umowy nie są tutaj jednak priorytetem, a dla niektórych bywają „kwiatkiem do kożucha”. Co najwyżej, omiata się je wzrokiem, ograniczając do poznania zasad płatności. Warto spojrzeć jednak na umowę nieco bardziej przychylnie, jak na dokument dający wiele możliwości – nie tylko uzyskania wyjaśnień Zamawiającego, ale również odmowy udzielania wyjaśnień. Zarówno informacja, jak i jej brak, są danymi, które czasami warto brać pod uwagę przy szacowaniu ryzyk związanych z realizacją danego zamówienia czy określeniu ceny oferty.
Sąd nie będzie już przymuszał spółki do składania sprawozdania finansowego. Za to niewypełnienie tego obowiązku będzie od razu ujawniane w rejestrze.
Sejm przyjął ustawę wdrażającą dyrektywę w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD).
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
We wrześniu br. Trybunał Konstytucyjny uznał, że procedura uchwalania przepisów tzw. AdA 2.0 była niezgodna z konstytucją. Jak dotąd rozstrzygnięcie TK nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Przedsiębiorcy startujący w przetargach, organizowanych na podstawie ustawy z dn. 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (PZP), zapoznają się z dokumentami zamówienia po to, by dokonać rzetelnej wyceny. Umowy nie są tutaj jednak priorytetem, a dla niektórych bywają „kwiatkiem do kożucha”. Co najwyżej, omiata się je wzrokiem, ograniczając do poznania zasad płatności. Warto spojrzeć jednak na umowę nieco bardziej przychylnie, jak na dokument dający wiele możliwości – nie tylko uzyskania wyjaśnień Zamawiającego, ale również odmowy udzielania wyjaśnień. Zarówno informacja, jak i jej brak, są danymi, które czasami warto brać pod uwagę przy szacowaniu ryzyk związanych z realizacją danego zamówienia czy określeniu ceny oferty.
Kancelaria Premiera kupuje profesjonalną zamiatarkę w cenie ekskluzywnej limuzyny – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Opozycja pyta, czy nie dałoby się tam posprzątać taniej.
Błędy w szacowaniu wartości zamówień lub ich niezasadny podział przez beneficjentów mogą skutkować nałożeniem korekty finansowej. Jakich zasad należy przestrzegać i jakich błędów unikać, by prawidłowo rozliczyć dofinansowanie?
Zamówienia publiczne na rynku IT ze względu na jego specyfikę nie są łatwe. Jak się do tego przygotować?
Wystąpienie przesłanek wykluczenia nie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. Przed podjęciem takiej decyzji zamawiający powinien przeprowadzić tzw. dwustopniowy „test proporcjonalności”.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas