Zgodnie z art. 64 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą ustanowić lub prowadzić urzędowe wykazy zatwierdzonych wykonawców, dostawców lub usługodawców albo przewidzieć ich certyfikację przez jednostki certyfikujące spełniające wymogi europejskich norm certyfikacji. Przyznanie bowiem certyfikatu danemu przedsiębiorcy ma na celu potwierdzenie, że ten wykonawca posiada określone cechy, które są niezbędne do uzyskania danego zamówienia. Co warte zauważenia, wprowadzenie certyfikacji w Polsce rozważano już w 2018 r. przygotowując szeroko konsultowaną Koncepcje nowego Prawa Zamówień Publicznych. Przedstawiono wówczas propozycję, w ramach której określona jednostka publiczna prowadziłaby system certyfikacji oraz późniejszą weryfikację wykonawców, a także wydawałaby im certyfikaty umożliwiające ubieganie się o udzielenie zamówienia danej kategorii. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskanie certyfikatów przez wykonawców miałoby być bezpłatne. Obecnie jednak przewiduje się, że certyfikację będą przeprowadzały niezależne od zamawiającego oraz wyspecjalizowane w tym zakresie podmioty, bez sprecyzowania czy będą one mieć charakter publiczny.