5 kwietnia 2022 r. wchodzą w życie najważniejsze zmiany noweli ustawy o transporcie drogowym oraz kilku innych ustaw. Powód zmian? Dyrektywa 2003/59/WE.

Od wtorku zmieniają się zasady i warunki przeprowadzania obowiązkowych szkoleń okresowych kierowców wykonujących przewozy drogowe oraz uzyskiwania przez nich kwalifikacji wstępnej.

– Niestety, mimo że zmiany wchodzą w życie, odpowiednie przepisy wykonawcze umożliwiające wdrożenie nowych rozwiązań nie zostały dotąd opublikowane – zauważa Maciej Wroński ze Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Brak jest katalogu pytań egzaminacyjnych, działającego systemu teleinformatycznego umożliwiającego uzyskanie tzw. profilu kierowcy zawodowego, zatwierdzonych przez wojewodę programów, według których mają szkolić ośrodki szkolenia, jak również wielu innych niezbędnych do funkcjonowania nowych zasad istotnych elementów określonych w ustawie.

Reklama
Reklama

Urzędy powiatowe i wojewódzkie, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego oraz ośrodki szkolenia zostały zobowiązane do zawarcia odpłatnej umowy na prowadzenie profilu kierowcy zawodowego z państwową spółką. Umowy nie można podpisać, ponieważ jej postanowienia odnoszą się do nieopublikowanego rozporządzenia. Za ten bałagan i chaos zapłacą zawodowi kierowcy oraz zatrudniające ich przedsiębiorstwa transportowe.

– Od 6 kwietnia br. system szkolenia okresowego i uzyskiwania kwalifikacji wstępnej zostanie sparaliżowany – uważa Maciej Wroński. A kierowcy, którzy powinni uzyskać lub przedłużyć stosowne uprawnienia zawodowe, nie będą mogli podjąć pracy. Co ciekawe, nawet już po uruchomieniu systemu, co może potrwać tygodnie, wdrożone rozwiązania zagrażają ciągłości pracy systemu transportowego.

Podstawa prawna: Ustawa 10 października 2021 r , Dz.U z 4 listopada, poz 1997