Aktualizacja: 13.01.2025 18:02 Publikacja: 03.06.2022 13:01
Foto: Adobe Stock
Sojusze mogą mieć różny charakter, zarówno od strony prawnej czy rynkowej, ale przede wszystkim marketingowej. I tak, rozróżnia się najczęściej trzy podstawowe typy sojuszy marek:
- marki towarzyszące
Odmowa absolutorium członkowi zarządu spółki nie narusza jego dóbr osobistych i nie uzasadnia żądania ich ochrony.
Eksperci są zgodni, że firmy przewozowe – mimo że teoretycznie już dziś na bieżąco mogą sprawdzać w systemie, czy zatrudnieni przez nie kierowcy nie stracili uprawnień – muszą dostać praktyczne narzędzia do takiej weryfikacji. Pomysł na to ma resort cyfryzacji.
Kierowca firmy kurierskiej, który w piątek śmiertelnie potrącił 14-latka na warszawskiej Woli miał aktywny zakaz prowadzenia pojazdów. Minister cyfryzacji zapowiedział, że jeszcze w styczniu udostępni firmom transportowym i pośredniczącym przy przewozie osób możliwość automatycznego weryfikowania uprawnień kierowców.
Możliwość weryfikacji treści przed publikacją w sieci, kary umowne za reklamowanie konkurencyjnych produktów, sposób oznaczenia treści w internecie - o tym powinny pamiętać firmy, które decydują się na rozpoczęcie współpracy reklamowej z influencerami.
Bieżący rok będzie stał pod znakiem deregulacji, nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz zmian w prawie spółek. Z punktu widzenia biznesu najważniejsze jest jednak stabilne prawo.
Dostawcę można uznać za producenta, jeżeli jego nazwa jest zbieżna ze znakiem towarowym umieszczonym na produkcie przez producenta. W celu zapewnienia ochrony konsumenta odpowiedzialność solidarna dostawcy i faktycznego producenta wadliwego produktu może powstać nawet wtedy, gdy dostawca sam nie umieścił swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego na tym produkcie.
Znaki towarowe odgrywają istotną rolę w gospodarce, upraszczając komunikację. Informują potencjalnych nabywców produktu o jego producencie. Są także efektywnym i zaawansowanym narzędziem marketingowym.
Firma przedsiębiorcy powinna odróżniać się od firmy innego podmiotu. Naruszenie prawa do firmy osoby trzeciej wiąże się z poważnymi konsekwencjami, zarówno dla sprawcy, jak i dla poszkodowanego, który może dochodzić swoich praw na różnych płaszczyznach.
Urząd Patentowy zorganizował I edycję konkursu na znak towarowy roku, mającego na celu wyróżnienie najciekawszych i najbardziej innowacyjnych znaków towarowych zgłoszonych do ochrony w Urzędzie Patentowym RP w 2023 r. Do finału trafiły projekty wybrane spośród ponad 12 tysięcy zgłoszeń.
Znaki towarowe sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami nie mogą być rejestrowane – wynika z przepisów zarówno unijnych, jak i polskich. Problem był jednak ze zdefiniowaniem tych pojęć. Dokument Wspólnej Praktyki CP14 je wyjaśnia.
Marka, logo, znak towarowy, nowy wzór produktu i nowa funkcjonalność – to wszystko może przesądzać o sukcesie i przewadze firmy. Ochrona własności przemysłowej może też być źródłem niepotrzebnych problemów i sporów.
Znamy laureatów konkursu „Młody wynalazca. W poszukiwaniu polskiego Sama Altmana” organizowanego przez „Rzeczpospolitą” wraz z Urzędem Patentowym RP. Pierwszym zwycięzcą został Maciej Ślot.
Atrakcyjny design daje producentom znaczącą przewagę konkurencyjną i zwiększa wartość produktu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas